Flipped classroom: methodology to enhance meaningful learning in Natural Sciences in Basic General Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i3.103

Keywords:

Flipped classroom, natural sciences, meaningful learning

Abstract

Education is one of the most important human rights with high social connotation. One of the most recent stages is the gradual transition from face-to-face educational models towards educational models based on the use of ICT, including what is known as the flipped classroom. The present research was carried out with the objective of developing a methodology based on the inverted classroom to enhance meaningful learning, from epistemological and axiological perspectives, in the natural sciences subject of the Basic General Education level for 7th grade students, grouped into two parallels of the Cerit educational unit, located in the province of Cotopaxi, canton, Latacunga. Mixed methodology was used, combining quantitative and qualitative approaches, with a quasi-experimental design with an experimental group and a control group, to analyze the effect of the proposed flipped classroom methodology on the students' meaningful learning. The effectiveness of the proposed methodology was demonstrated to enhance meaningful learning and constructivist learning theories, through the reversal of the traditional roles of the teacher and students, and the proposal of different ways to guide the class, counting on the participation active and reflective of the students. This methodology is flexible and generalizable, so it can be adapted in each educational unit, even by each teacher according to the needs of the natural sciences teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, F.F. (2021). El aula invertida en el área de ciencias naturales para la atención a la diversidad en el 8vo año de Educación General. (Tesis de Maestría). Universidad Laica Vicente Rocafuerte.

Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart and Winston.

Baque-Reyes, G., & Portilla-Faican, G. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza–aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(5), 75-86. http://dspace.opengeek.cl/bitstream/handle/uvscl/2030/2632-14045-4-PB%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. International Society for Technology in Education.

Bosquez Moreira, N., Guillén De Romero, J. C., & Muñoz Macias, N. B. . (2022). Educación en valores para la convivencia familiar: desde la mirada axiológica del trabajador social. Perspectivas, 10(20), 29–40. https://doi.org/10.5281/zenodo.7072874

Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1963). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Research. Houghton Mifflin Company.

Ecuador. Presidencia de la República. (2022). Plataforma de seguimiento a los compromisos del Plan de Acción de Gobierno Abierto Ecuador. https://paga.presidencia.gob.ec/compromisos/panelsn

Herrera, C., & Villafuerte, C.A. (2023). Estrategias didácticas en la educación. Horizontes, 7(28), 758-752. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

Melendres, W.G. (2022). El aula inversa en el proceso de enseñanza aprendizaje de Ciencias Naturales en sexto año de Educación General Básica. (Tesis de Maestría). Universidad Tecnológica Indoamérica.

Ministerio de Telecomunicaciones y Sociedad de la Información (2022a). Agenda de Transformación Digital del Ecuador. 2022-2025. https://aportecivico.gobiernoelectronico.gob.ec/system/documents/attachments/000/000/098/original/ade31653435a0820a7b8b252953dabba6e3ec71b.pdf

Murillo Sevillano, L. N. de J., Vintimilla Burgos, N. P., & Murillo Sevillano, I. M. (2023). La educación virtual e híbrida. Consideraciones desde la Universidad de Guayaquil. Revista Conrado, 19(90), 429–438. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2918

Olaya, J.M., & Cumbicus, E.R. (2023). El aula invertida en aprendizajes activos, área ciencias naturales, básica superior, escuela María Piedad Castillo de Levi, Arenillas, 2022-2023. (Tesis de Licenciatura). Universidad Técnica de Machala.

Olvera, E.M., & Villacís, L.M. (2023). Impacto de la técnica aula invertida en el aprendizaje activo de los estudiantes de Básica Media. Maestro y Sociedad, 20(2), 327-334. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Sandobal, V.C., Marín, M.B, & Barrios, TH. (2021). El aula invertida como estrategia didáctica para la generación de competencias: una revisión sistemática. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 285-303. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331466109015

Venegas, S.E. (2020). Adaptaciones Curriculares en la asignatura de Ciencias Naturales en estudiantes con Necesidades Educativas Especiales grado I de Séptimo de Educación General Básica en la Unidad Educativa Vicente Miranda Parroquia Alóag, Cantón Mejía, Provincia Pichincha, 2019. (Tesis de Licenciatura). Universidad Central del Ecuador.

Vera-Sagredo, A., Constenla-Núñez, J., y Jara-Coatt, P. (2023). Emprendimiento, innovación y gamificación en la Educación Media Técnico Profesional (EMTP). RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(27), 1-21. https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1598

Yela, S.A. (2020). Aula invertida en el proceso de enseñanza y aprendizaje de Ciencias Naturales de Noveno Educación General Básica. (Tesis de Maestría). Universidad Tecnológica Israel.

Zavala, M.A., González, I., & Rojas, G.M. (2023). Aportes al conocimiento actual sobre el aula invertida. Revista Espacios, 43(09), 206-2018. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n09p13

Published

2024-09-01

How to Cite

Díaz-Pinargo, B. I., Comina-Fonseca, H. S., & Vergel-de Salazar, E. E. (2024). Flipped classroom: methodology to enhance meaningful learning in Natural Sciences in Basic General Education. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(3), 11–25. https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i3.103