Social networks as a pedagogical alternative in the state of exception, measured through learning analytics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i3.106

Keywords:

Teacher training, Primary Basic, didactic components, Physical Education

Abstract

The study examines the use of general didactics in various educational environments, emphasizing the role of social networks as pedagogical tools in exceptional situations, such as health or social emergencies. Social networks facilitate interaction and the exchange of information, promoting the collaborative construction of knowledge. Learning analytics is crucial in this context, as it allows collecting data on students' interaction with educational materials, their online behavior patterns, and their academic progress. This data analysis allows educators to evaluate the effectiveness of teaching strategies and adjust practices in real time to improve the educational experience. Collaborative learning platforms that incorporate learning analytics are especially useful for monitoring participation and interaction among students, as well as for evaluating group problem solving and the effectiveness of online discussions. Learning analytics uses data mining and statistical techniques to identify patterns and trends, providing valuable information to improve the educational process. However, it is essential to interpret these findings carefully and turn them into practical strategies to optimize learning. In conclusion, both social networks and learning analytics offer innovative tools to face educational challenges in exceptional contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonzo, A., Enríquez, L., & Alcívar, L. (2021). Estrategias didácticas para la efectividad de la educación física: Un reto en tiempos de confinamiento. Educación Física: Efectividad en tiempos de confinamiento social. Manabí Ecuador. https://www.academia.edu/77261730/Estrategias_did%C3%A1cticas_para_la_efectividad_de_la_e ducaci%C3%B3n_f%C3%ADsica_un_reto_en_tiempos_de_confinamiento

Cano, M., & Ordoñez, E. (2021). Formación del profesorado en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales, 27(2), 284-295. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35915 64

Chávez, M., & Vieira, S. (2020). Reflexiones sobre los cursos de formación docente en Perú y Brasil. Educación, 29(57), 7-26. https://doi.org/10.18800/educacion.202002.001

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2022). La formación docente en Colombia. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_18.pdf

Comboni, S., & Juárez, J.M. (2020). Interculturalidad y diversidad en la educación: concepciones, políticas y prácticas. Universidad Autónoma Metropolitana. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/dcshuamx/20201118022700/Interculturalidad-Educacion.pdf

Del Val Martín, P. (2020). Educación Física de Calidad: una aproximación al caso de Ecuador. (Tesis Doctorado). Universidad Ramón Llull.

Espitia, M. I. (2022). La formación de docentes situada en zonas rurales colombianas: Un estudio de caso en perspectiva crítica. (Tesis de Doctorado). Universidad de Los Andes.

Forero, D., & Saavedra, V. (2019). Los 10 pasos para hacer de Colombia la mejor educada de América Latina. Fedesarrollo. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/3761

Garduño, J. (2022). Pedagogía y didáctica en la formación del Educador Físico. Qartuppi.

Gómez, J. (2018). La formación continua del docente de la básica primaria en los contenidos de la Educación Física. (Tesis Doctorado). Universidad de Cienfuegos.

Imbernón, F. (1994). La profesión docente ante los desafíos del presente y el futuro. La formación y el desarrollo profesional del profesorado. GRAÓ.

Julio, S. P. (2023). La práctica pedagógica de la Educación Física en la básica primaria en la Institución Educativa Liceo la Pradera. (Tesis Maestría). Universidad de Córdoba.

Levoratti, A. (2021). La construcción de la concepción de Educación Física en la instancia de definición curricular. Un análisis de los diseños curriculares para la formación docente inicial en la provincia de Buenos Aires-Argentina, Ágora 23, 7–28. https://revistas.uva.es/index.php/agora/article/view/5658

Ochoa, A. Y. (2021). Programa de formación docente para el mejoramiento de la práctica pedagógica. (Tesis Maestría). Fundación Universitaria los Libertadores.

Rodríguez, J. (2021). Educación Física de calidad desde la perspectiva de la práctica docente. (Tesis Doctorado). Universidad Autónoma de Nuevo León.

Rojas, L. (2021). Evaluación de la didáctica de la Educación Física en la Institución Educativa Distrital Villas del Progreso. (Tesis Maestría). Universidad Externado de Colombia.

Rozengardt, R. (2019). El profesor de Educación Física, entre la escuela y la formación docente. Un estudio en La Pampa. Curriculum y formación de profesores. (Tesis Doctorado). Universidad Nacional de La Plata.

Torres, X. C. (2021). Docentes de Educación Física de Nivel Primaria en Chiapas: Retos y Oportunidades desde la Neuroeducación. (Tesis Doctorado). Universidad Autónoma de Chiapas.

Published

2024-09-01

How to Cite

Roche-Vinces, M. E., Quiñonez-España, A. Y., & López-Fernández, R. (2024). Social networks as a pedagogical alternative in the state of exception, measured through learning analytics. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(3), 51–62. https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i3.106