Teaching performance of an educational unit, Guayas, 2019
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i3.109Keywords:
Teaching performance, teaching practice, teaching self-efficacyAbstract
The present research aims to determine the level of teaching performance of an educational unit, Guayas, 2019. The study is based on Bandura's self-efficacy theory, because it is believed in the ability to produce the desired teaching performance. The inquiry used a non-experimental, transversal, basic descriptive simple research design, which has as population 35 teachers and a sample of 15 teachers of Guayas Educational Unit was taken, for data collection a questionnaire was used to measure the level of teaching performance; for this the variable: teaching performance was used, dimensioned as follows: personal, institutional, intrapersonal, social, didactic and value. The study showed that after processing the data, the level of performance of the teachers of the Dr. Alfredo Vera Vera Millennium Educational Unit is evaluated as high.
Downloads
References
Aguirre, J., & Porta, L. (2019). La formación docente con rostro humano. Tensiones y desafíos polifónicos desde una perspectiva biográfico-narrativa. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 1(29). https://www.redalyc.org/journal/3845/384556936010/html/
Arias, J., Villasís, M., & Miranda, M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Rev Alerg Méx, 63(2), 201-206. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=486755023011
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117–148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
Bandura, A. (1995). Self efficacy in changing societies. Cambridge University Press.
Bandura, A., Adams, N. E., & Beyer, J. (1977). Cognitive processes mediating behavioral change. Journal of Personality and Social Psychology, 35(3), 125–139. https://doi.org/10.1037/0022-3514.35.3.125
Castañeda Mejía, W. (2019). Acompañamineto pedagógico y desempeño docente. (Tesis de maestría). Universidad Cesar Vallejo.
Castillo Oliva, A.A. (2018). Caracterización y propuesta de mejora de los procesos curriculares y del rendimiento académico de los estudiantes de la Institución Educativa Enrique López Albújar de Piura-2018. (Tesis de Doctorado). Universidad César Vallejo.
Contreras Brito, J.A. (2015). Desempeño docente y rendimiento académico en estudiantes de la escuela profesional de educación inicial. (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo.
Escudero, J., & Area, M. (2000). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Sintesis Editorial.
Fenster, T. (2005). The Right to the Gendered City: Different Formations of Belonging in Everyday Life. Journal of Gender Studies, 14(3), 217-231. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09589230500264109
Fierro, C., Fortoul, B., & Rosas, L. (2008). Transformando la práctica docente. Paidos.
Godino, J. (2013). Indicadores de idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, (11), 111-132. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/14720/13965
Hernández Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.
Kriekemans, A. (1968). Pedagogía General. Herder.
Luque Ramos, R. C. (2018). Liderazgo directivo y desempeño docente en una institución educativa primaria, Callao 2018”. (Tesis de maestría). Universidad Cesar Vallejo.
Martínez Chairez, G.I., Esparza Chávez, A.Y., & Gómez Castillo, R.I. (2020). El desempeño docente desde la perspectiva de la práctica profesional. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 2-32. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v11n21/2007-7467-ride-11-21-e013.pdf
Martínez-Ruiz, S.I., & Lavín-García, J.L. (2017). Política y gestión de la educación y su evaluación, la ciencia y la tecnología. (Poenncia). Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis de Potosi, México.
Medina, R.A., & Mata, F.S. (2009). Didáctica General. Prentice Hall.
Mullisaca Vilcapaza, D. (2016). Relación entre el desempeño pedagógico docente y compromiso profesional en las instituciones educativas del distrito de Muñani-Azángaro 2016. (Tesis de maestría). Universidad Cesar Vallejo.
Nicholls, J. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological review, 91(3), 328-346. https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328
Salgado Gómez, N.A. (2014). Uso de material concreto en la enseñanza de matemática. (Tesis de grado). Universidad Estatal de Guayaquil.
Vidal, T., & Pol, E. (2005). La apropiación del espacio: una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares. Anuario de Psicología, 36(3), 281-297. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/99095/1/545803.pdf
Zimmerman, B., Kitsantas, A., & Campillo, M. (2005). Evaluación de la autoeficacia regulatoria: una perspectiva social cognitiva. Revista Evaluar, 5(1), 1-21. https://www.mendeley.com/catalogue/4502520c-125c-324a-b1ba-2688e5d3b9f8/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.