Strengthening study habits for scientific training in students of the Bachelor's Degree in Physics and Advanced Technology at the Autonomous University of the State of Hidalgo
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i1.65Keywords:
Hábitos de estudio, formación científica, TICAbstract
El artículo tiene como objetivo analizar los hábitos de estudio que favorecen el aprendizaje en la formación científica de los estudiantes de Licenciatura en Física y Tecnología Avanzada de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo para la obtención de propuestas de mejora. Se aplicó una adaptación del instrumento estandarizado “Inventario de Hábitos de Estudio” y un cuestionario diseñado partiendo de las necesidades del trabajo de investigación, titulado “Cuestionario de hábitos de estudio para la formación científica”. De los instrumentos aplicados con los estudiantes inscritos en el semestre enero-junio 2023, se han identificado tres necesidades principales de los hábitos de estudio que se requieren fortalecer: la planeación y administración del tiempo; el repaso en la resolución de problemas y la realización de notas y apuntes. En este trabajo se presenta una propuesta con sugerencias para favorecerlos a través del empleo de herramientas tecnológicas que los estudiantes pueden implementar para beneficiar su aprendizaje.
Palabras clave:
Hábitos de estudio, formación científica, TIC.
ABSTRACT
The objective of the article is to analyze the study habits that favor learning in the scientific training of the students of the Bachelor's Degree in Physics and Advanced Technology at the Autonomous University of the State of Hidalgo to obtain proposals for improvement. An adaptation of the standardized instrument “Study Habits Inventory” and a questionnaire designed based on the needs of the research work, titled “Study habits questionnaire for scientific training,” were applied. Of the instruments applied with students enrolled in the January-June 2023 semester, three main needs for study habits that need to be strengthened have been identified: planning and time management; reviewing problem solving and making notes and notes. In this work, a proposal is presented with suggestions to favor them through the use of technological tools that students can implement to benefit their learning.
Keywords:
Study habits, scientific training, ICT.
Downloads
References
Belando-Montoro, M. (2017). Aprendizaje a lo largo de la vida. Concepto y componentes. https://rieoei.org/historico/documentos/rie75a11.pdf
Belloch Ortí, C. (2011). Las Tecnologías de la Información y Comunicación. https://www.uv.es/~bellochc/pdf/pwtic1.pdf
Del Pilar Pérez, A. M. (2007). Los Apuntes de los alumnos: estilos, usos y sentidos en la construcción del conocimiento. Cuadernos de Investigación Educativa, 2(14), 29-50
Evernote. (2023). Evernote. https://evernote.com/intl/es-latam
Forest App. (2023). Forest Stay focused, be present. https://www.forestapp.cc
George Reyes, C., Glasserman Morales, L., Rocha Estrada, F. y Ruíz Ramírez, J. (2022). Hábitos de estudio desarrollados por estudiantes mexicanos de Educación Superior durante la complejidad de la pandemia COVID-19. Education in the Knowledge Society, 24.
Google Inc. (2019). Timetable. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gabrielittner.timetable&hl=es&gl=US
Google Inc. (2020). Cymath - Solucionador de Probl. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cymath.cymath&hl=es&gl=US#
Google Inc. (2023). Focus Plant: Tiempo de estudio. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.shikudo.focus.google&hl=es_MX&gl=US
Google Keep Help. (2023). How to use Google Keep. https://support.google.com/keep/answer/2888240?hl=en&co=GENIE.Platform%3DAndroid
Microsoft Corporation. (2023). Focus To-Do. https://apps.microsoft.com/store/detail/focus-todo/9N8GPB2TK8GB?hl=es-mx&gl=mx
Moleskine Srl. (2023). Journey. https://www.moleskine.com/es-es/tienda-online/moleskine-smart/apps-and-services/journey/
MyStudyLife. (2023). Never Forget a Class or Assignment Again - Study App and Student Planner. https://mystudylife.com
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). La ciencia al servicio de la sociedad. UNESCO. https://es.unesco.org/themes/ciencia-al-servicio-sociedad#:~:text=Tiene%20un%20papel%20fundamental%20del,sociedad%20y%20a%20los%20desafíos%20mundiales
Organización de las Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Photomath. (2023). Usa Photomath. https://photomath.com/es
Polya, G. (2004). How to Solve It. Princeton science library.
Real Academia Española. (2022). Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/solucionario#
Simplenote. (2023). The simplest way to keep notes. https://simplenote.com
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. (2010). Mapa curricular de la Licenciatura en Física y Tecnología Avanzada. UAEH.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abigail Sahagún-Villegas, Javier Moreno-Tapia, Maricela Zúñiga-Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.