Artificial intelligence and its influence on students' academic performance
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i1.69Keywords:
Inteligencia artificial, aprendizaje, rendimiento académicoAbstract
La inteligencia artificial consiste en intentar que los ordenadores piensen y actúen como los humanos, múltiples son las evidencias que denotan una repentina y acelerada adecuación de sus herramientas dentro de muchos ámbitos, el educativo entre ellos, en este ensayo se busca abordar y brindar una reflexión sobre la incidencia que han tenido las herramientas de la IA en el rendimiento académico de los estudiantes, mediante la búsqueda y análisis de información relevante en la que se vean resaltados sus antecedentes más contundentes, sus características, las ventajas, las desventajas, sus implicaciones y los cuestionamientos más importantes y que de esta forma se pueda contar con un amplio panorama de lo que este tema conlleva, haciéndonos sabedores de que el rendimiento académico de los estudiantes se ve influenciado positiva o negativamente, dependiendo de las perspectivas y la dinámica social que se vive en cada contexto educativo. Estas tecnologías entraron con un buen apoyo y aceptación social, pero el trabajo que se necesita para aprovechar sus funciones es muy arduo, implicaría una sociedad moderna, revolucionaria, y de mente abierta que no tenga miedo a convivir entre máquinas y delegar funciones a ellas.
Palabras clave:
Inteligencia artificial, aprendizaje, rendimiento académico.
ABSTRACT
Artificial intelligence consists of trying to make computers think and act like humans, there is multiple evidence that denotes a sudden and accelerated adaptation of its tools within many areas, education among them, this essay seeks to address and provide a reflection on the impact that AI tools have had on the academic performance of students, through the search and analysis of relevant information in which their most compelling antecedents, their characteristics, advantages, disadvantages, implications and the most important questions and that in this way we can have a broad overview of what this topic entails, making us aware that the academic performance of students is influenced positively or negatively, depending on the perspectives and social dynamics that are present. lives in every educational context. These technologies entered with good support and social acceptance, but the work needed to take advantage of their functions is very arduous; it would imply a modern, revolutionary, and open-minded society that is not afraid to live among machines and delegate functions to them.
Keywords:
Artificial intelligence, learning, academic performance.
Downloads
References
ANIMSA. (2023). 10 frases sobre tecnología. https://www.animsa.es/noticias/10-frases-sobre-tecnologia-para-reflexionar/
Aparicio Gómez, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI . Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 3(2), 217–229.
Barres, E. (2023). Blog de Koanly: Ventajas y desventajas de la Inteligencia Artificial en la educación. Koanly. https://www.koanly.com/ai/post/ventajas-y-desventajas-de-la-inteligencia-artificial-en-la-educacion
Grasso Imig, P. (2020). Rendimiento académico: un recorrido conceptual que aproxima a una definición unificada para el ámbito superior. Revista de Educación, (20), 89-104.
Iberdrola. (2023). ¿Qué es la Inteligencia Artificial? https://www.iberdrola.com/innovacion/que-es-inteligencia-artificial
Londoño, P. (2018). Empleo y la inteligencia artificial. https://www.semana.com/opinion/columnistas/articulo/empleo-y-la-inteligencia-artificial-por-pablo-londono/256387/
Macías, Y. (2020). La tecnología y la Inteligencia Artificial en el sistema educativo. (Tesis de Maestría). Universitat Jaume I.
Pearson. (2022). Inteligencia artificial en la educación: 5 aplicaciones. Ideas Pearson. https://blog.pearsonlatam.com/educacion-del-futuro/5-aplicaciones-de-la-inteligencia-artificial-en-la-educacion
Ramiro, S. (2023). Herramientas con Inteligencia Artificial ideales para el alumnado de Educación Superior. Educación 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/herramientas-inteligencia-artificial/
Terrones, A. (2020). Inteligencia artificial responsable. Humanismo tecnológico y ciencia cívica. (Tesis doctoral). Universidad de Valencia.
Vargas, E. (2023). La inteligencia artificial en la educación. Acento. https://acento.com.do/opinion/la-inteligencia-artificial-en-la-educacion-9232641.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Celeste Alejandra González-Trejo, Kinberly Jazmin Julián-Ortega

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.