Teaching strategies in teaching socio-emotional education in upper primary, through the use of musicality

Authors

Abstract

Socio-emotional education is considered a fundamental pillar in the comprehensive development of individuals, since the formation of the being, specifically in the educational field, is not made up exclusively of theoretical or practical knowledge, but must go deeper into the formation of a being that, In addition to possessing cognitive and social processes, it also has capacities to feel and express. For this reason, international and national organizations have paid special attention to the framework of socio-emotional education, since they consider its development to be essential, not only personally, but also academically and at school. In this way, the objective of this work is to design a proposal for didactic and educational strategies that contribute to the development of socio-emotional teaching in upper primary school students, because it is the age of transition from a stage of childhood to puberty, therefore What is considered of utmost importance and relevance is to form autonomous beings, with self-recognition and effective control of emotions. For this reason, a qualitative methodology is proposed, where the professional teaching practice is explored in depth and what the development processes of the subject are like in real educational environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adame, M., De la Iglesia, B., Gotzens, C., Rodríguez, R., & Sureda, I. (2011). Análisis de las estrategias socioemocionales utilizadas por los y las docentes en el aula: estudio de casos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(3).

Aguilera, M., Méndez, N., & Sandoval, S. (2015). Educación socioemocional: la autorregulación y el trabajo en equipo en habitantes de Cuetzalan, Puebla, y en alumnos de bachillerato de la Universidad Autónoma Chapingo. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 1.

Alvarez, E. (2020). Educación socioemocional, Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, Asociación Latinoamericana de Sociología, 11(20).

Aristizabal, L. (2007). La percepción musical consciente en la educación muscial no formal para niños. El artista, 4.

Benítez-Hernández, M., & Victorino, L. (2019). Las habilidades socioemocionales en la escuela secundaria mexicana: retos e incertidumbres. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(5).

Buela, L. (2019). Los componentes de la educación musical. Universidad Pedagógica Enrique José Varona.

Chirinos, N., & Padrón, E. (2010). La eficiencia docente en la práctica educativa. Revista de Ciencias Sociales, 16(3).

Fondo de las Naciones Unidas para los Niños. (2019). El estado mundial de la infancia 2019. Niños, alimentación y nutrición: crecer bien en un mundo cambiante. https://www.unicef.org/media/63016/file/SOWC-2019.pdf

Gómez, E. (2018). Práctica docente en psicología: la interactividad en la clase Interacciones. Revista de Avances en Psicología, 4(1).

González-Grandón, X., Chao, C., & Patiño, H. (2021). El juego en la educación: una vía para el desarrollo del bienestar socioemocional en contextos de violencia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(2).

López, M. (2021). Reflexión y práctica docente en el curso de educación socioemocional. Revista electrónica Normalistas hoy, 3.

Muhamad, E., & Sánchez, F. (2009). La formación docente: un proceso paradojal entre la teoría y la práctica, Laurus, 15(30).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la Educación ¿Hacia un bien común mundial? http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/ 232697s.pdf

Pekrun, R. (2014). Emotions and Learning”. Educational Practices Series-24. Ginebra: unesco, International Academy of Education. International Bureau of Education. http://www.iaoed.org/downloads/edu-practices_24_eng.pdf

Prieto, B. (2012). Revisitando la práctica docente. Sophia, 8.

Rendón, A. (2015). Educación de la competencia socioemocional y estilos de enseñanza en la educación Media. Sophia, 11(2).

Rendón, M. (2011). Incidencia de un programa de intervención pedagógica basado en habilidades de pensamiento crítico-reflexivo y aprendizaje cooperativo en la competencia socioemocional de estudiantes de la básica de la ciudad de Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 32.

Ruiz, C., & Nicolás, V. (2009). La tolerancia en educación primaria: una educación en valores desde una perspectiva musical. International Journal of Depvelopmental and Educational Psychology, 2(1).

Santos Guerra, M. (2010). La formación del profesorado en las instituciones que aprenden. Universidad de Málaga.

Published

2024-09-01

How to Cite

Ríos-Díaz, E., Pineda-Cortés, P., Quintero-López, I., & García-García, R. (2024). Teaching strategies in teaching socio-emotional education in upper primary, through the use of musicality. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(3), 63–70. Retrieved from https://pablolatapisarre.edu.mx/revista/index.php/rmiie/article/view/107