Burnout among university professors: a perspective from self-demand and perfectionism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4iS1.142

Keywords:

University professors, work stress, self-demand, perfectionism

Abstract

Work exhaustion among university professors is a growing phenomenon influenced by workload, self-demand, and perfectionism. This quantitative, field-descriptive study analyzes the perceptions of 40 university professors regarding five variables: workload, self-demand and perfectionism, fatigue and mental health, recognition and support, and hyperactivity and productivity. The results show high levels of stress and exhaustion, affecting both personal well-being and professional performance. A Chi-Square analysis determined that there are no significant differences in work exhaustion perception based on age and gender. The study concludes that an institutional approach is necessary to mitigate exhaustion by promoting a healthier balance between productivity and well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa de Jesús Molina-Gutiérrez, Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ibarra. Ecuador.

 

 

Wilmer Medardo Arias-Collaguazo, Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ibarra. Ecuador.

 

 

References

Aparicio-Flores, M. del P., Vicent, M., & García-Fernández, J. M. (2020). Perfiles de pensamientos automáticos perfeccionistas en estudiantes de magisterio: Diferencias en experiencia estética. Espacios, 41(11). https://revistaespacios.com/a20v41n11/20411127.html

Bada, O., Salas, R., Castillo, E., Arroyo, E., & Carbonell, C. (2020). Estrés laboral y clima organizacional en docentes peruanos. Medisur, 18(6), 1138-1144. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v18n6/1727-897X-ms-18-06-1138.pdf

Benavides Martínez, B. (2020). El reconocimiento a la docencia universitaria: La visión del Estado, del mismo profesor y de la sociedad. Foro educacional, 35, 11-33. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7703923.pdf

Byung-Chul, H. (2010). La sociedad del cansancio. Herder.

Castilla-Gutiérrez, S., Colihuil-Catrileo, R., Bruneau-Chávez, J., & Lagos-Hernández, R. (2021). Carga laboral y efectos en la calidad de vida de docentes universitarios y de enseñanza media. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 15, 166-179. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rchakin/n15/2550-6722-rchakin-15-00166.pdf

Charria Ortiz, V. H., Romero-Caraballo, M. P., & Sarsosa-Prowesk, K. (2022). Bienestar laboral y condiciones de trabajo en docentes de primaria y secundaria. CES Psicología, 15(3), 63-80. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-30802022000300063

Cobos-Sanchiz, D., López-Noguero, F., Gallardo-López, J. A., & Martín, M. C. (2022). Incidencia del agotamiento en los docentes universitarios: Estudio de caso en una universidad española. Formación universitaria, 15(2), 83-92. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062022000200083&script=sci_abstract

Cross Ogohi, D. (2019). Effects of job stress on employee’s performance. International Journal of Business, Management and Social Research, 6(2), 375-382. https://doi.org/doi:10.18801/ijbmsr.060219.40

García-Moncada, G.-P., Chávez-Ojeda, M. Z., Herrera-Espinoza, K. C., & Yparraguirre-Villanueva, A. R. (2023). Bienestar laboral y compromiso docente. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(16), 55-70. https://ve.scielo.org/pdf/raiko/v8n16/2542-3088-raiko-8-16-55.pdf

Gil Álvarez, J. L., León González, J. L., & Morales Cruz, M. M. (2017). Los paradigmas de investigación educativa, desde una perspectiva crítica. Revista Conrado, 13(58), 72–74. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/476

Herrera-Sánchez, M. J., Casanova-Villalba, C. I., Moreno-Novillo, Á. C., & Mina-Bone, S. G. (2024). Tecnoestrés en docentes universitarios con funciones académicas y administrativas en Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 29(11), 606-621. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/42471

Irigoyen Padilla, F. D., & Martínez Alcántara, S. (2015). Estímulos económicos, productividad y salud en docentes de la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca. Salud de los Trabajadores, 23(2), 127-136. https://ve.scielo.org/pdf/st/v23n2/art06.pdf

Limaymanta, C., & Turpo, O. (2021). Factores asociados a la satisfacción laboral del profesorado universitario. Actualidades Investigativas En Educación, 21(1), 1-23. https://doi.org/doi.org/10.15517/aie.v21i1.42494

Londoño, S., Gómez, G., & González, V. (2019). Percepción de los docentes frente a la carga laboral de un grupo de instituciones educativas colombianas del sector público. Revista Espacios, 40(2). https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/19400226.html

Millán, A., Calvanese, N., & D’Aubeterre, M. E. (2017). Condiciones de trabajo, estrés laboral, dependencia universitaria y bienestar psicológico en docentes universitarios. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 195-218. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6009/7935

Pacheco Peralta, N. E., Castillo Hidalgo, E. G., Ordoñez García, S. C., & Viteri Chiriboga, E. A. (2025). Bienestar Laboral y Salud Mental en docentes universitarios: Una Revisión documental. Polo del Conocimiento, 10(1), 517-538. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/8691

Parra, M. (2003). Conceptos básicos en salud laboral. OIT. https://webapps.ilo.org/public/libdoc/ilo/2003/368483.pdf

Peñaherrera-Larenas, F., Cárdenas-Cobo, J., & Cedillo-Fajardo, M. (2015). Percepción de la calidad de vida laboral de los docentes universitarios. Universidad, ciencia y tecnología, 19(77), 166-173. https://ve.scielo.org/pdf/uct/v19n77/art03.pdf

Published

2025-04-01

How to Cite

Molina-Gutiérrez, T. de J., Arias-Collaguazo, W. M., Meza-Molina, D. A., & Burbano-García, L. H. (2025). Burnout among university professors: a perspective from self-demand and perfectionism. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(S1), 6–17. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4iS1.142