Digital transformation in higher education through online programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4iS1.159

Keywords:

Digital pedagogy, educational technologies, digital accessibility, online programs

Abstract

Higher education faces substantial challenges, particularly with regard to the academic management of programs offered online. This article presents a proposal for strategic operational modeling for the academic management of online careers at the Regional Autonomous University of Los Andes (UNIANDES), whose objective is to optimize the processes involved, guaranteeing educational quality and responding to both the expectations of students and the demands of the labor market. Strategic operational modeling, understood as a set of tools and methods designed for the efficient planning and execution of academic processes in a digital context, integrates operational, pedagogical, technological and administrative aspects, forming a comprehensive and flexible framework for the management of online education. The expected results of the implementation of this model include an improvement in educational quality, optimization of academic and administrative processes, and greater student satisfaction. This integrated approach not only seeks to improve operational efficiency, but also generate a cycle of continuous improvement that allows UNIANDES to adapt to the changing needs of the educational and social environment. The application of this model has significant implications not only for UNIANDES University, but also for other higher education institutions that face the same challenges in implementing online programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Rene Viteri-Moya, Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Quevedo. Ecuador.

 

 

References

Area-Moreira, M., Santana Bonilla, P. J., & Sanabria Mesa, A. L. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital Education Review, 37, 15–31. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30558

Aspiazu Hidalgo, S. F., Macay García, D. C., Castro Villacreses, V. H., Blacio Medina, S. L., & López Polo, J. R. (2024). El acceso a materiales educativos actualizados sobre tecnología en el ámbito de la educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 1437–1459. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/13610

Briceño Toledo, M., Correa Castillo, S., Valdés Montecinos, M., & Hadweh Briceño, M. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 286–298. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7500759

Cañete Estigarribia, D. L., Cáceres Rolín, E. D., Soto-Varela, R., & Gómez García, M. (2021). Educación a distancia en tiempo de pandemia en Paraguay. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 181–196. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1889

Fernández-Villacrés, G. E., Vivanco-Garzón, M. S., & Arcos-Naranjo, G. A. (2023). Planificación de la transformación digital y la operatividad del departamento de adquisiciones de la Universidad UNIANDES. Revista de Investigación Sigma, 10(01). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/Sigma/article/view/2922

Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information & Management, 57(5), 103262. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378720618303197

Garay Argandoña, R. A., Hernández Vásquez, R. M., & Bertolotti Zuñiga, C. R. (2024). Tecnologías de Información y Comunicación en la Educación Superior: avances y perspectivas. Sello Editorial CITSA, 1–58. https://revista.investigaciondetecnologias.com/index.php/Edcitsa/article/view/46

García-Peñalvo, F. J. (2020). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41–56. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/625

Golcheidt Carrera, O., & Mendoza de Melo, M. de J. (2024). La intermodalidad educativa para el desarrollo de competencias 4.0. Una mirada hacia la educación universitaria. Postdoctuba, 6(2), 79–88. https://revistasuba.com/index.php/POSTDOCTUBA/article/view/1159

Guerrero Castillo, R. A., Garces Uvidia, N. P., Barén Lirio, T. M., Arias Reyes, A. G., Cabrera Solorzano, J. E., & Vásquez Soto, E. R. (2023). El impacto de los nuevos modelos pedagógicos ante las actualizaciones digitales y tecnológicas: The impact of new pedagogical models in the face of digital and technological updates. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 4(2), 665–684. https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/159

Haro Sarango, A. F., Chisag Pallmay, E. R., Ruiz Sarzosa, J. P., & Caicedo Pozo, J. E. (2024). Tipos y clasificación de las investigaciones. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(2), 956 – 966. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1927

Martínez Martínez, L. (2021). Casos exploratorios aplicados a partir de distintos diseños metodológicos: eye-tracking fijo y online. Comunicación & Métodos, 3(2), 125–141. http://comunicacionymetodos.com/index.php/cym/article/view/136

Parrales Poveda, M. L., ArteagaVelepucha, G. S., Villón Yagual, A. A., & Fienco Parrales, J. V. (2024). Modelos clásicos en el desarrollo de la planificación estratégica. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria de Ciencias Contables, Auditoría y Tributación: CORPORATUM 360-ISSN: 2737-6443., 7(13), 145–163. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/corporatum-360/article/view/782

Pérez Cruz, J. M. (2023). Análisis de las fortalezas, oportunidades, debilidades y amenazas de la etapa evaluativa del Proyecto Educativo Institucional. EduSol, 23(83), 1–13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-80912023000200001&script=sci_arttext

Ramos-Galarza, C. A. (2020). Los Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Real Roby, R. A., Mora Herrera, E. J., Gortaire Díaz, D. E., & Almache Granda, G. K. (2025). La educación del futuro: Innovación pedagógica en entornos virtuales e inclusión cultural. Ciencia y Educación, (esp), 56–66. https://cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/680

Reyes, J. I., & Meneses, J. (2024). ¿ Es inclusivo el aprendizaje colaborativo? Estudio de caso sobre su implementación en una universidad en línea. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(2), 1–11. https://www.redalyc.org/journal/3314/331477742009/

Saravia Domínguez, H., Saavedra Villar, P., Felices Vizarreta, L. M., Campos Espinoza, M. M., & Janampa Urbano, J. R. (2024). La aplicación del diseño curricular por competencias en la Educación Superior: Una revisión sistemática 2019-2023. Comuni@ Cción, 15(1), 92–104. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2219-71682024000100092&script=sci_abstract

Trejo Lozano, R., Sánchez Guzmán, A., Pérez Carrizales, J. M., Moreno Cuevas, Z., & González Panzo, B. (2023). Análisis de Factores Internos y Externos Mediante las Herramientas de PESTEL y FODA en una Empresa de Corte Laser en el Estado de Tlaxcala. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 8461–8474. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8421

Villegas Villegas, F., & Valderrama Hidalgo, C. (2021). Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena. Hallazgos, 18(35), 149–179. http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v18n35/1794-3841-hall-18-35-149.pdf

Published

2025-04-01

How to Cite

Álvarez-Gómez, L. K., Ponce-Ruiz, D. V., Viteri-Intriago, D. A., & Viteri-Moya, J. R. (2025). Digital transformation in higher education through online programs. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(S1), 162–170. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4iS1.159