Digital transformation in higher education through online programs
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4iS1.159Keywords:
Digital pedagogy, educational technologies, digital accessibility, online programsAbstract
Higher education faces substantial challenges, particularly with regard to the academic management of programs offered online. This article presents a proposal for strategic operational modeling for the academic management of online careers at the Regional Autonomous University of Los Andes (UNIANDES), whose objective is to optimize the processes involved, guaranteeing educational quality and responding to both the expectations of students and the demands of the labor market. Strategic operational modeling, understood as a set of tools and methods designed for the efficient planning and execution of academic processes in a digital context, integrates operational, pedagogical, technological and administrative aspects, forming a comprehensive and flexible framework for the management of online education. The expected results of the implementation of this model include an improvement in educational quality, optimization of academic and administrative processes, and greater student satisfaction. This integrated approach not only seeks to improve operational efficiency, but also generate a cycle of continuous improvement that allows UNIANDES to adapt to the changing needs of the educational and social environment. The application of this model has significant implications not only for UNIANDES University, but also for other higher education institutions that face the same challenges in implementing online programs.
Downloads
References
Area-Moreira, M., Santana Bonilla, P. J., & Sanabria Mesa, A. L. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital Education Review, 37, 15–31. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30558
Aspiazu Hidalgo, S. F., Macay García, D. C., Castro Villacreses, V. H., Blacio Medina, S. L., & López Polo, J. R. (2024). El acceso a materiales educativos actualizados sobre tecnología en el ámbito de la educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 1437–1459. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/13610
Briceño Toledo, M., Correa Castillo, S., Valdés Montecinos, M., & Hadweh Briceño, M. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 286–298. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7500759
Cañete Estigarribia, D. L., Cáceres Rolín, E. D., Soto-Varela, R., & Gómez García, M. (2021). Educación a distancia en tiempo de pandemia en Paraguay. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 181–196. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1889
Fernández-Villacrés, G. E., Vivanco-Garzón, M. S., & Arcos-Naranjo, G. A. (2023). Planificación de la transformación digital y la operatividad del departamento de adquisiciones de la Universidad UNIANDES. Revista de Investigación Sigma, 10(01). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/Sigma/article/view/2922
Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information & Management, 57(5), 103262. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378720618303197
Garay Argandoña, R. A., Hernández Vásquez, R. M., & Bertolotti Zuñiga, C. R. (2024). Tecnologías de Información y Comunicación en la Educación Superior: avances y perspectivas. Sello Editorial CITSA, 1–58. https://revista.investigaciondetecnologias.com/index.php/Edcitsa/article/view/46
García-Peñalvo, F. J. (2020). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41–56. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/625
Golcheidt Carrera, O., & Mendoza de Melo, M. de J. (2024). La intermodalidad educativa para el desarrollo de competencias 4.0. Una mirada hacia la educación universitaria. Postdoctuba, 6(2), 79–88. https://revistasuba.com/index.php/POSTDOCTUBA/article/view/1159
Guerrero Castillo, R. A., Garces Uvidia, N. P., Barén Lirio, T. M., Arias Reyes, A. G., Cabrera Solorzano, J. E., & Vásquez Soto, E. R. (2023). El impacto de los nuevos modelos pedagógicos ante las actualizaciones digitales y tecnológicas: The impact of new pedagogical models in the face of digital and technological updates. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 4(2), 665–684. https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/159
Haro Sarango, A. F., Chisag Pallmay, E. R., Ruiz Sarzosa, J. P., & Caicedo Pozo, J. E. (2024). Tipos y clasificación de las investigaciones. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(2), 956 – 966. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1927
Martínez Martínez, L. (2021). Casos exploratorios aplicados a partir de distintos diseños metodológicos: eye-tracking fijo y online. Comunicación & Métodos, 3(2), 125–141. http://comunicacionymetodos.com/index.php/cym/article/view/136
Parrales Poveda, M. L., ArteagaVelepucha, G. S., Villón Yagual, A. A., & Fienco Parrales, J. V. (2024). Modelos clásicos en el desarrollo de la planificación estratégica. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria de Ciencias Contables, Auditoría y Tributación: CORPORATUM 360-ISSN: 2737-6443., 7(13), 145–163. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/corporatum-360/article/view/782
Pérez Cruz, J. M. (2023). Análisis de las fortalezas, oportunidades, debilidades y amenazas de la etapa evaluativa del Proyecto Educativo Institucional. EduSol, 23(83), 1–13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-80912023000200001&script=sci_arttext
Ramos-Galarza, C. A. (2020). Los Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Real Roby, R. A., Mora Herrera, E. J., Gortaire Díaz, D. E., & Almache Granda, G. K. (2025). La educación del futuro: Innovación pedagógica en entornos virtuales e inclusión cultural. Ciencia y Educación, (esp), 56–66. https://cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/680
Reyes, J. I., & Meneses, J. (2024). ¿ Es inclusivo el aprendizaje colaborativo? Estudio de caso sobre su implementación en una universidad en línea. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(2), 1–11. https://www.redalyc.org/journal/3314/331477742009/
Saravia Domínguez, H., Saavedra Villar, P., Felices Vizarreta, L. M., Campos Espinoza, M. M., & Janampa Urbano, J. R. (2024). La aplicación del diseño curricular por competencias en la Educación Superior: Una revisión sistemática 2019-2023. Comuni@ Cción, 15(1), 92–104. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2219-71682024000100092&script=sci_abstract
Trejo Lozano, R., Sánchez Guzmán, A., Pérez Carrizales, J. M., Moreno Cuevas, Z., & González Panzo, B. (2023). Análisis de Factores Internos y Externos Mediante las Herramientas de PESTEL y FODA en una Empresa de Corte Laser en el Estado de Tlaxcala. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 8461–8474. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8421
Villegas Villegas, F., & Valderrama Hidalgo, C. (2021). Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena. Hallazgos, 18(35), 149–179. http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v18n35/1794-3841-hall-18-35-149.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lyzbeth Kruscthalia Álvarez-Gómez, Dionisio Vitalio Ponce-Ruiz, Danilo Augusto Viteri-Intriago, Jorge Rene Viteri-Moya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.









