Teaching strategies using digital resources to develop creative writing skills in seventh grade.
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.220Keywords:
Didactic strategies, digital resources, creative writingAbstract
Creative writing is the crucial axis for the development of expressive, communicative and cognitive skills. The objective was to develop a teaching strategy with technological tools to boost creative writing in seventh grade students. The research was quantitative and classified as a correlational study, as it seeks to identify the relationship between the application of teaching strategies using technological resources and the development of creative writing skills. It has experimental and cross-sectional characteristics. The implementation of the teaching strategy, linked to information technology resources, enabled the development of writing skills, leading to improved results in storytelling, communication, critical analysis, independent learning, and teamwork. It demonstrates a high level of acceptance among teachers regarding the implementation of the pedagogical strategy in terms of its application, benefits, and educators' ability to recommend the experience. After applying the Iadov and NPS indices, an improvement in the teaching-learning process was observed, reflected in both grades and required skills. The student survey showed an increase in their perceptions, close to two units in all questions, and an average score of 4.09 (good).
Downloads
References
Aguirre, A. (2019). Escritura creativa y nuevas tecnologías: el uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza de la escritura creativa en el sistema educativo norteamericano. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Andueza, A. (2019). Evaluación de la escritura académica: construcción y validación de un instrumento integrado basado en tareas para evaluar habilidades específicas de escritura. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 25(2). https://doi.org/10.7203/relieve.25.2.11163
Ávila Díaz, W. (2017). Hacia una reflexión histórica de las TIC Hallazgos, 10(19), 213-233. https://www.redalyc.org/pdf/4138/413835217013.pdf
Ayala, M. (2021). Investigación transversal: concepto, características, diseño, tipos, ejemplos. https://www.lifeder.com/investigacion-transversal/
Brevis-Yéber, M., Mas-Torelló, Ó., & Bueno, C. R. (2022). Práctica docente reflexiva como estrategia para el fomento de las innovaciones en los centros escolares. Logos (La Serena), 32(2), 269–287. https://doi.org/10.15443/rl3216
Cabero-Almenara, J. (2020). Tecnología y enseñanza: retos y nuevas tecnologías y metodologías. CITAS, 6(1). https://doi.org/10.15332/24224529.6356
Castellano, A. (2021). Desarrollo de las habilidades de la escritura creativa por medio del ACD. (Tesis de licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional.
Castillo, O. (2021). Propuesta de estrategias pedagógicas para fortalecer la comprensión de textos en los estudiantes del I ciclo de educación primaria de la Universidad Particular “Cesar Vallejo” de Chiclayo. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.
Herrera Gutiérrez, C., & Villafuerte Álvarez, C. A. (2023). Estrategias didácticas en la educacion. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(28), 758–772. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552
Ibarra, A. (2024). Desarrollo De Las Habilidades de Escritura Creativa A Partir Del Diseño E Implementación De Los Recursos Educativos Digitales Alojados En la Plataforma Book Creator en Los Estudiantes De Séptimo Grado de la Institución Educativa Normal Superior de Mompox. (Tesis de Maestría). Universidad de Cartagena Alexander Montes Miranda.
Kress, G. (2020). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.
Martínez Ezquerro, A. (2024). Competencias lingüístico-discursivas en educación superior: métodos y prácticas de alfabetización. Contextos Educativos. Revista De Educación, (33), 159–175. https://doi.org/10.18172/con.5766
Orellana-Guevara, C. (2017). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. Revista E-Ciencias de la Información, 7(1), 134-154. https://www.redalyc.org/journal/4768/476855013008/html/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Un punto de inflexión: Por qué debemos transformar la educación ahora. https://www.unesco.org/es/articles/un-punto-de-inflexion-por-que-debemos-transformar-la-educacion-ahora
Orozco, J., & Díaz, A. (2018). ¿Cómo redactar los antecedentes de una investigación? Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 1(2), 66-82. https://doi.org/10.30698/recsp.v1i2.13
Piza Burgos, N. D., Amaiquema Márquez, F. A., & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa: Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455–459. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500455
Quezada Cáceres, S., & Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88), 225–251. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000100225&lng=es&tlng=es
Ramos, M. (2024). Estrategias didácticas para la escritura creativa en los estudiantes de Educación General Básica Superior. (Tesis de maestría). Universidad Central del Ecuador.
Rodríguez, G., Dávalos, V., & Hernández, A. (2020). Estrategia para desarrollar el pensamiento crítico: Diálogo. HTC. Humanidades, Tecnología y Ciencia del Instituto Politécnico Nacional, 23. https://revistaelectronica-ipn.org/ResourcesFiles/Contenido/24/HUMANIDADES_24_000935.pdf
Sales Garrido, L. M. (2003). La comprensión, el análisis y la construcción de textos según el enfoque comunicativo. Universidades, (25), 13–33. https://www.redalyc.org/pdf/373/37302503.pdf
Usart, M. (2020). ¿Qué sabemos sobre la efectividad de las tecnologías digitales en la educación? Instituto Catalán de Avaluación de Políticas Públicas. https://ivalua.cat/sites/default/files/2020-10/Que_funciona_18_castella.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Pablo Mayorga-Cotto, Edgar Augusto Zambrano-Padilla, Alberto Medina-León, Peggy Danny Ricaurte-Ulloa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.