Teaching strategies using digital resources to develop creative writing skills in seventh grade.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.220

Keywords:

Didactic strategies, digital resources, creative writing

Abstract

Creative writing is the crucial axis for the development of expressive, communicative and cognitive skills. The objective was to develop a teaching strategy with technological tools to boost creative writing in seventh grade students. The research was quantitative and classified as a correlational study, as it seeks to identify the relationship between the application of teaching strategies using technological resources and the development of creative writing skills. It has experimental and cross-sectional characteristics. The implementation of the teaching strategy, linked to information technology resources, enabled the development of writing skills, leading to improved results in storytelling, communication, critical analysis, independent learning, and teamwork. It demonstrates a high level of acceptance among teachers regarding the implementation of the pedagogical strategy in terms of its application, benefits, and educators' ability to recommend the experience. After applying the Iadov and NPS indices, an improvement in the teaching-learning process was observed, reflected in both grades and required skills. The student survey showed an increase in their perceptions, close to two units in all questions, and an average score of 4.09 (good).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Pablo Mayorga-Cotto, Universidad Bolivariana. Ecuador.

 

 

References

Aguirre, A. (2019). Escritura creativa y nuevas tecnologías: el uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza de la escritura creativa en el sistema educativo norteamericano. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Andueza, A. (2019). Evaluación de la escritura académica: construcción y validación de un instrumento integrado basado en tareas para evaluar habilidades específicas de escritura. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 25(2). https://doi.org/10.7203/relieve.25.2.11163

Ávila Díaz, W. (2017). Hacia una reflexión histórica de las TIC Hallazgos, 10(19), 213-233. https://www.redalyc.org/pdf/4138/413835217013.pdf

Ayala, M. (2021). Investigación transversal: concepto, características, diseño, tipos, ejemplos. https://www.lifeder.com/investigacion-transversal/

Brevis-Yéber, M., Mas-Torelló, Ó., & Bueno, C. R. (2022). Práctica docente reflexiva como estrategia para el fomento de las innovaciones en los centros escolares. Logos (La Serena), 32(2), 269–287. https://doi.org/10.15443/rl3216

Cabero-Almenara, J. (2020). Tecnología y enseñanza: retos y nuevas tecnologías y metodologías. CITAS, 6(1). https://doi.org/10.15332/24224529.6356

Castellano, A. (2021). Desarrollo de las habilidades de la escritura creativa por medio del ACD. (Tesis de licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional.

Castillo, O. (2021). Propuesta de estrategias pedagógicas para fortalecer la comprensión de textos en los estudiantes del I ciclo de educación primaria de la Universidad Particular “Cesar Vallejo” de Chiclayo. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.

Herrera Gutiérrez, C., & Villafuerte Álvarez, C. A. (2023). Estrategias didácticas en la educacion. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(28), 758–772. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

Ibarra, A. (2024). Desarrollo De Las Habilidades de Escritura Creativa A Partir Del Diseño E Implementación De Los Recursos Educativos Digitales Alojados En la Plataforma Book Creator en Los Estudiantes De Séptimo Grado de la Institución Educativa Normal Superior de Mompox. (Tesis de Maestría). Universidad de Cartagena Alexander Montes Miranda.

Kress, G. (2020). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.

Martínez Ezquerro, A. (2024). Competencias lingüístico-discursivas en educación superior: métodos y prácticas de alfabetización. Contextos Educativos. Revista De Educación, (33), 159–175. https://doi.org/10.18172/con.5766

Orellana-Guevara, C. (2017). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. Revista E-Ciencias de la Información, 7(1), 134-154. https://www.redalyc.org/journal/4768/476855013008/html/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Un punto de inflexión: Por qué debemos transformar la educación ahora. https://www.unesco.org/es/articles/un-punto-de-inflexion-por-que-debemos-transformar-la-educacion-ahora

Orozco, J., & Díaz, A. (2018). ¿Cómo redactar los antecedentes de una investigación? Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 1(2), 66-82. https://doi.org/10.30698/recsp.v1i2.13

Piza Burgos, N. D., Amaiquema Márquez, F. A., & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa: Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455–459. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500455

Quezada Cáceres, S., & Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88), 225–251. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000100225&lng=es&tlng=es

Ramos, M. (2024). Estrategias didácticas para la escritura creativa en los estudiantes de Educación General Básica Superior. (Tesis de maestría). Universidad Central del Ecuador.

Rodríguez, G., Dávalos, V., & Hernández, A. (2020). Estrategia para desarrollar el pensamiento crítico: Diálogo. HTC. Humanidades, Tecnología y Ciencia del Instituto Politécnico Nacional, 23. https://revistaelectronica-ipn.org/ResourcesFiles/Contenido/24/HUMANIDADES_24_000935.pdf

Sales Garrido, L. M. (2003). La comprensión, el análisis y la construcción de textos según el enfoque comunicativo. Universidades, (25), 13–33. https://www.redalyc.org/pdf/373/37302503.pdf

Usart, M. (2020). ¿Qué sabemos sobre la efectividad de las tecnologías digitales en la educación? Instituto Catalán de Avaluación de Políticas Públicas. https://ivalua.cat/sites/default/files/2020-10/Que_funciona_18_castella.pdf

Published

2025-08-29

How to Cite

Mayorga-Cotto, C. P., Zambrano-Padilla, E. A., Medina-León, A., & Ricaurte-Ulloa, P. D. (2025). Teaching strategies using digital resources to develop creative writing skills in seventh grade. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(3), 65–75. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.220