Voices of Dominican educational stakeholders on national test results, 2024
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.221Keywords:
Evaluation, standardization, education, performance, high school studentAbstract
This study analyzes the voices of Dominican actors regarding the results of the National Tests 2024. In a context where standardized evaluation takes on a strategic role, the aim is to understand how these actors construct explanations about student performance and what implications they attribute to the results in terms of educational quality. An interpretative paradigm was adopted, a qualitative approach based on semi-structured interviews with outstanding students, teachers, and coordinators. The analysis was conducted through open coding, linking individual narratives with institutional contexts. Students attribute their performance to study strategies, emotional preparation, teacher support, and socioeconomic context. Teachers highlight the influence of pedagogical support, curricular coherence, and institutional conditions. Coordinators, on the other hand, emphasize educational management and equity as key elements. Tests are valued as useful tools if they are adequately contextualized, but there is concern about their reductionist or decontextualized use. It is concluded that these assessments, beyond their certifying function, can guide pedagogical improvements if integrated into reflective processes. The study invites a reconsideration of the purpose of assessment from a critical and inclusive perspective, proposing future research on the link between assessment, educational justice, and decision-making.
Downloads
References
Abal, F. J., Sánchez-González, J. F., & Attorresi, H. F. (2024). Big Five Inventory abreviado desde la Teoría de Respuesta al Ítem. Acta Colombiana de Psicología, 27(2), 57–74. https://doi.org/10.14718/ACP.2024.27.2.4
Alonso-de-Castro, M. G. (2025). El valor de los marcos de evaluación y la inspección educativa. Revista de Educación e Inspección 21, 75(75). https://doi.org/10.52149/Sp21/75.3
Castelblanco Marcelo, Y. B., Bravo Buitrago, C. C., Jara Hernández, B., Puentes Valbuena, S. A., Cuevas Mendoza, M. L., Calderón Rodríguez, C. F., Rivera Trujillo, J. J., & Calderón Rodríguez, J. A. (2023). Subsistema de evaluación de estudiantes. Secretaría de Educación de Bogotá. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co
Demarchi Sánchez, G. D. (2020). La evaluación desde las pruebas estandarizadas en la educación en Latinoamérica. Revista En-Contexto, 8(13), 107–133. https://doi.org/10.53995/23463279.716
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Gergen, K. (2007). Construccionismo social, aporte para el debate y la práctica. Universidad de Los Andes.
Guadamud Muñoz, J. D., Chiriboga Palacios, I. A., Zumba Juela, J. M., Briceño Salazar, R., Jiménez Vargas, J. J., & Palma Candelario, Ángel L. (2024). Innovaciones y tendencias en los sistemas de evaluación educativa. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(3), 1724 – 1733. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2157
Gutiérrez Benítez, J. G., & Acuña Gamboa, L. A. (2022). Evaluación estandarizada de los aprendizajes: una revisión sistemática de la literatura. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (34), 1–25. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2800
Iniciativa Dominicana por una Educación de Calidad. (2025). Informe anual de seguimiento y monitoreo año 2024. IDEC-Ministerio de la Presidencia. https://idec.edu.do/publicaciones
Lan-Mischne, S. M. (2025). De la Educación Tradicional a la Moderna, Cambio de Paradigma. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 5(1), 1274–1294. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v5i1.912
Martínez, M. (2024). Teorías declaradas y teorías en acción sobre evaluación: Análisis de cuatro experiencias. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 17(1), 57–85. https://doi.org/10.15366/riee2024.17.1.004
Martínez-Rosas, M. V. (2023). El papel de la evaluación de los aprendizajes en la dimensión formativa a través de los procesos de retroalimentación. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 2(2), 20–26. https://doi.org/10.62697/rmiie.v2i2.44
Medina-Benavides, J. R. (2024). Métodos efectivos de evaluación formativa para mejorar el rendimiento estudiantil en Ecuador. Revista Social Fronteriza, 4(5), e45493. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(5)493
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2024). Informe del Área de Evaluación de los Aprendizajes sobre desarrollo de las pruebas nacionales del año escolar 2023–2024. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/sobre-nosotros/areas-institucionales/direccion-de-evaluacion-de-la-calidad/informe-estadistico-pruebas-nacionales
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2008). Plan Decenal de Educación 2008–2018. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/plan-estrategico/plan-decenal.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2017). Ordenanza No. 22-2017 establece el proceso de validación del diseño curricular revisado y actualizado y el sistema de evaluación de la modalidad académica del nivel secundario para la educación pública y privada. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-educacion-media/vibZ-ordenanza-22-2017pdf.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2023). Ordenanza No. 03-2023. Currículo adecuado para los niveles Inicial, Primario y Secundario de educación pública y privada a partir del año escolar 2023–2024. https://educando.edu.do/wp-content/uploads/2023/09/Ordenanza-03-2023.pdf
Narváez Herrera, W. J. (2023). Sistemas de evaluación estandarizados en Centroamérica: Una revisión bibliográfica. Revista Multi-Ensayos, 9(17), 31–44. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v9i17.15739
Parra Rodríguez, D. Y. (2024). La evaluación del aprendizaje fundamentada en enfoques pedagógicos contemporáneos. (Tesis doctoral). Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Pozuelo Andrés, Y. (2025). Os problemas educacionais estão na avaliação: A solução está em sua eliminação. Momento - Diálogos Em Educação, 34(1). https://periodicos.furg.br/momento/article/view/18310
Puppin Lopes, I., Stieg, R., & Santos, W. dos. (2024). Evaluaciones educativas a gran escala en los estados de Espírito Santo y Baja California: Especificidades y aproximaciones entre Paebes y Exeims-BC. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 23(52), 124–141. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2349
República Dominicana. Ministerio de Economía, Planificación y Desarrollo. (2012). Ley Estrategia Nacional de Desarrollo al 2023. https://www.intec.edu.do/downloads/documents/institucionales/marco-legal/Ley_1-12_LEY_ORGANICA_DE_LA_ESTRATEGIA_NACIONAL_DE_DESARROLLO.pdf
Romero Casalliglla, W. M., Chulca Abalco, J. O., Imbaquingo Guzmán, G. G., Pineda Anchaguano, S. E., Aules Aules, E. C., Tipán Sánchez, G. O. , Minango Cruz, S. J., & Aules Aules, R. P. (2024). Evaluación para el aprendizaje: más allá de las calificaciones. Revista InveCom / ISSN En línea: 2739-0063, 5(1), 1–14. https://doi.org/10.5281/zenodo.11113592
Spink, M. (2007). Processos educativos e práticas discursivas: repensando saberes e práticas. Unidades.
Vázquez-Pérez, J. P. (2023). El assessment y la medición en la evaluación del aprendizaje estudiantil. Boletín Informativo, 18(1), 1–12. https://ineva.uprrp.edu/boletin/v0018n0001.pdf
Villalobos, L. R. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: Cuantitativos, cualitativos y mixtos. Ágora.
Villalobos, L. R. (2024). Integrar para investigar: Doce directrices teóricas. ABYAD.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana María Núñez-Manzueta, Luis César Ruiz-García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.