Working with anniversaries for the development of Ecuadorian cultural identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.223

Keywords:

Anniversaries, history content, participatory teaching, teaching strategies

Abstract

This study was carried out with the objective of designing an implementation guide for the anniversaries through a bibliographic review and field study that allows teachers in practice to connect history content with reality in order to generate participatory, contextualized and culturally relevant teaching with the development of the cultural identity of ninth-year upper basic students. The research has a qualitative approach, with an ex post-facto, empirical, field and descriptive type of research. Interviews were applied to ninth-year basic education teachers and their behavior in teaching history to students of the same year was observed. With this, it is known that traditional memorization methodologies discourage students from learning the anniversaries, which is why a proposal of 7 didactic teaching strategies for ninth-year students is made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, F. S. (2023). Los enfoques de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(8), 82-95. https://doi.org/10.53595/Rlo.V3.I8.084

Barrero Espinosa, C., Bohórquez Agudelo, L., & Mejía Pachón, M. P. (2011). La hermenéutica en el desarrollo de la investigación educativa en el siglo XXI. Itinerario Educativo, 25(57), 101–120. https://doi.org/10.21500/01212753.1436

Bernabe-Jara, W., & León-Valle , B. (2023). Identidad Cultural y Resignificacion de la Cultura en la Provincia de Santa Elena . 593 Digital Publisher CEIT, 8(6), 143-160. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.6.2082

Calvas-Ojeda, M. G. (2025). Historia local y Ciencias Sociales: fundamentos teórico-metodológicos para su enseñanza. Sophia Editions.

Campos Quintanilla, R., & Álvarez Dorta, L. (2023). El proceso de enseñanza-aprendizaje en las Ciencias Sociales con enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad. Varona. Revista Científico Metodológica, (77). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000200012

Espinosa Fernández de Córdova, C., & Salgado Gómez, M. (2024). La producción del paisaje “periurbano” de Quito en el siglo XVI (1534–1575). Historia Crítica, (91), 31–55. https://doi.org/10.7440/histcrit91.2024.02

Gonzales-Miñán, M., Turpo-Gebera, O., & Pari-Tito, F. (2024). Representaciones didácticas sobre la enseñanza de las ciencias: sentidos asignados por el profesorado peruano. Revista Brasileira de Educação, 29. https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290095

Guevara Bustamante, E., & Moreno Muro, J. P. (2021). El aprendizaje de las Ciencias Sociales desde una perspectiva didáctica contextual. ACADEMO: Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 8(1), 88–100. https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.8

Hernández Maldonado, E. A. (2023). Las Implicaciones del Enfoque Hermenéutico Interpretativo en Investigación Educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 10561-10576. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.8069

Lahera Prieto, D., & Pérez Piñón, F. A. (2021). La enseñanza de la historia en las aulas: un tema para reflexionar. Debates Por La Historia, 9(1), 129–154. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v9i1.629

Luján Villegas, J. F., Peralta Guzmán, C. A., Chura Yupanqui, E., & Mendoza Alva, C. E. (2024). Enseñanza y Aprendizaje en el desarrollo de la competencia “Construye Interpretaciones Históricas” en Educación Básica. Aula Virtual, 5(12), 53-71. https://doi.org/10.5281/zenodo.11041238

Ronquillo Murrieta, G. V., De Mora Litardo, E., Bohórquez Morante, A. M., & Padilla Plaza, J. L. (2023). Modelo constructivista y su aplicación en el proceso de aprendizaje de los estudiantes. Journal of Science and Research, 8(III CISE), 256–273. Recuperado a partir de https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/3012

Semanate-Semanate, D. V., & Gómez-Suárez, V. (2021). Estrategias didácticas activas para mejorar el desempeño académico en la asignatura de Estudios Sociales. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 413–441. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.138

Torres, M. E. (2020). Los colectivos culturales en el Ecuador desafíos gestión y realidad. Alcance, 9(22). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702020000100023

Published

2025-08-29

How to Cite

García-Castillo, C. M., García-Castillo, C. M., Anzules-Beltrán, T. E., & Rodríguez-Revelo, E. (2025). Working with anniversaries for the development of Ecuadorian cultural identity. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(3), 99–110. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.223