Assessment of the perception of anxiety, self-esteem and emotional intelligence in higher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.225

Keywords:

Anxiety, self-esteem, emotional intelligence, academic performance

Abstract

In Mexico, higher education constantly faces diverse challenges that require appropriate intervention to achieve quality education. Poor academic performance is considered one of these challenges. However, it is a complex issue due to the diverse factors that affect student performance; these may be related to academic, social, or psychological factors. The objective of this study was to evaluate the perception of anxiety, self-esteem, and emotional intelligence in second-semester students of the Bachelor's Degree in Educational Inclusion with low academic performance. A descriptive, mixed-method study was conducted using standardized assessment instruments (BAI, TMMS-24, and EAR). A high prevalence of anxiety symptoms, low self-esteem, and deficits in emotional intelligence management were found. These findings reflect that university students are vulnerable to developing emotional disorders that, if they do not receive timely interventions, can affect their academic performance and personal lives. It is considered necessary to create comprehensive programs within institutions to provide university students with the tools to meet the demands of their environment and thereby improve not only their academic performance but also their personal and social lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Guadalupe Rivera-Castro, Escuela Normal “Graciela Pintado de Madrazo. Tabasco. México.

 

 

References

Aguilar Rivera, M. C., Gil Llanes, O. F., Pinto Garrido, V. A., Quijada Maldonado, C. R., & Zúñiga Sánchez, C. A. (2014). Inteligencia emocional, estrés, autoeficacia, locus de control y rendimiento académico en universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(1), 21–35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29232614002

Bojórquez, C., & Moroyoqui, S. (2020). Relación entre inteligencia emocional percibida y ansiedad en estudiantes universitarios. Revista Espacios 41(13), 7-17. https://www.revistaespacios.com/a20v41n13/a20v41n13p07.pdf

Campos-Gómez, A. A. del C., Peralta-Jiménez, Y., & Romero-Aguirre, G. de los Á. (Coord.). (2025a). Salud mental: capacidad para transitar en la vida. Sophia Editions.

Campos-Gómez, A. A. del C., Peralta-Jiménez, Y., & Romero-Aguirre, G. de los Á. . (Coord.). (2025b). Retos actuales de la salud mental y trascendencia social. Sophia Editions.

Cardona-Arias, J., Pérez-Restrepo, D., Rivera-Ocampo, S., Gómez-Martínez, J., & Reyes, A. (2015). Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 11(1), 79-89. https://www.redalyc.org/pdf/679/67943296005.pdf

Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., Espejo, T., Martínez, A., & Lucena, M. (2017). Análisis descriptivo del consumo de sustancias nocivas en estudiantes universitarios de Granada. Revista Complutense de Educación, 28(3), 823-837. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/50083/51251

Ferrel, F., Vélez, J., & Ferrel, L., (2014). Factores psicológicos en adolescentes escolarizados con bajo rendimiento académico: depresión y autoestima. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 12(2), 35-47. http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v12n2/v12n2a03

Harris, A. (2019). Report, finding our own way: Mental health and moving from school to further and higher education. Centre for Mental Health.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (4ta ed). McGraw-Hill.

Marqueta, A., Jiménez-Muro, A., Beamonte, A., Gargallo, P., & Nerín, I. (2010). Evolución de la ansiedad en el proceso de dejar de fumar en fumadores que acuden a una Unidad de Tabaquismo. Adicciones, 22(4), 317-324. https://www.redalyc.org/pdf/2891/289122896005.pdf

Montañez-Huancaya de Salinas, A. P., Figueroa-Hurtado, F. S., Montañez Huancaya, N. N., Roca-Avila, Y. C., Arainga-Blas, E., & Yupanqui-Cueva, I. M. (2025). Ecología Emocional y Aprendizaje en Entornos Digitales Universitarios. Sophia Editions.

Muñoz-Albarracín, M., Mayorga-Muñoz, C., & Jiménez-Figueroa, A. (2023). Salud mental, autoestima y satisfacción vital en universitarios del sur de Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(2), 1–27. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2023000200072

Ortiz Ojeda, A. F., & Canto Herrera, P. J. (2013). ESTILOS DE APRENDIZAJE Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN ESTUDIANTES DE INGENIERÍA EN MÉXICO. Revista De Estilos De Aprendizaje, 6(11). https://doi.org/10.55777/rea.v6i11.978

Palomar, J. (2006). La influencia de los factores psicológicos en la movilidad social. Revista Comercio Exterior 56(2), 89-105. http://revistas.bancomext.gob.mx/rce/magazines/88/2/Palomar_copy.pdf

Papalia, D., Wendkos, S., & Duskin, R. (2009). Desarrollo del adulto y vejez (3a ed). McGraw-Hill.

Riveros, M., Hernández, H., & Rivera, J. (2007). Niveles de depresión y ansiedad en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 10(1), 91-102. https://doi.org/10.15381/rinvp.v10i1.3909

Rochin, F. (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: revisión de literatura. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el desarrollo educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.821

Rodríguez, U., & Suárez, Y. (2012). Relación entre inteligencia emocional, depresión y rendimiento académico en estudiantes de psicología. Psicogente,15(28), 348-359. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552361011

Published

2025-08-29

How to Cite

Rivera-Castro, A. G. (2025). Assessment of the perception of anxiety, self-esteem and emotional intelligence in higher education students. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(3), 118–125. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.225