Integration strategy for team cooperation between students with and without disabilities in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.234

Keywords:

Educational inclusion, cooperation, disability, physical education, pedagogical strategies, integration

Abstract

Cooperative work is an important educational resource for developing social skills, empathy, and mutual respect among students. The study aimed to design an integration strategy for team cooperation between students with and without disabilities in physical education classes. This was a non-experimental study with a mixed approach and a descriptive-explanatory scope. It used interview methods, observation, and document analysis to characterize the current status of school inclusion, which revealed contradictions between teacher statements and observations made during the educational process. These results demonstrated the need to design a five-phase strategy: diagnosis, planning, execution, evaluation, and adjustment, based on the fundamental principles of equity, respect for diversity, and the comprehensive development of socio-emotional competencies. The proposal was validated using focus groups, and the teacher evaluators considered the strategy to be relevant in its structure, applicable to the inclusive pedagogical process of physical education, and consistent across its phases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Guerra-Iglesias, Universidad Bolivariana. Ecuador.

 

 

References

Basso-Braz, A., Radaelli Gatti, M., de Abreu van Munster, M., & Resende da Costa, M. da P. (2024). Estratégias para a inclusão de estudantes com deficiências na educação física escolar: Uma revisão sistemática. Movimento, 30. https://doi.org/10.22456/1982-8918.124293

Bennasar García, M. I. (2022). Estrategias pedagógicas de la educación física en alumnos con discapacidades y necesidades educativas especiales. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, (Extra-No. 1), 329-340. http://doi.org/10.5281/zenodo.6551183

Bertills, K., & Björk, M. (2024). Facilitación de la educación física regular para estudiantes con discapacidad: Perspectivas del profesorado de educación física. Frontiers in Sports and Active Living, 6. https://doi.org/10.3389/fspor.2024.1400192

Burgos Angulo, D. J., Licoa Briones, F. de J., & Tutiven Delgado, F. J. (2022). Estrategias para la inclusión de estudiantes con discapacidad en Educación Física: una revisión sistemática. RIAF. Revista Internacional De Actividad física, 3(1), 53–73. https://doi.org/10.53591/riaf.v3i1.1505

EDUCATICS. (2025). Estrategias inclusivas para fomentar la colaboración entre estudiantes con y sin discapacidad. https://educatics.ar/estrategias-inclusivas-para-fomentar-la-colaboracion-entre-estudiantes-con-y-sin-discapacidad/?full=1

EDUCREA. (2025). Métodos y Estrategias para la Integración Escolar. https://educrea.cl/metodos-y-estrategias-para-la-integracion-escolar/

Grimminger-Seidensticker, E., & Seyda, M. (2022). Mejora de las actitudes y la autoeficacia hacia la enseñanza inclusiva en futuros docentes de educación física: Resultados de un estudio cuasiexperimental en la formación del profesorado de educación física. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.909255

Guevara, A. (2025). Educación Física Adaptada: Estrategias Prácticas para la Inclusión Efectiva de Estudiantes con Discapacidad. https://ined21.com/educacion-fisica-adaptada

Holland, K., Haegele, J. A., Zhu, X., & Yu, J. (2023). “Todos quieren ser incluidos”: Experiencias con estrategias inclusivas en educación física. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 35, 273–293. https://doi.org/10.1007/s10882-022-09852-x

Márquez Cabellos, N. G., & Andrade Sánchez, A. I. (2020). Prácticas inclusivas de estudiantes en formación docente. Educación Física y Ciencia, 22(1), e109. https://doi.org/10.24215/23142561e109

Muñoz-Llerena, A., Pedrero, M. N., Flores-Aguilar, G., & López-Meneses, E. (2022). Diseño de una intervención metodológica para el desarrollo del respeto, la inclusión y la igualdad en la educación física. Sustainability, 14(1). https://doi.org/10.3390/su14010390

Ocete, C. (2021). Deporte Inclusivo: Aplicaciones Prácticas. Instituto Andaluz del Deporte. Consejería de Educación y Deporte. Junta de Andalucía. https://observatoriodelaaccesibilidad.es/wp-content/uploads/2021/06/Deporte-inclusivo.-Aplicaciones-practicas.pdf

Omaña, E., & Alzolar, N. (2020). Estrategias pedagógicas para la inclusión del estudiante con discapacidad. Educación en contexto, 3(6). https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/58

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2025). La educación en valores a través de la actividad física y el deporte. UNESCO. https://www.unesco.org/es/sport-and-anti-doping/sports-values-education

Posso Pacheco, R., Maqueira-Caraballo, G., Martínez Isaac, R., & Caicedo-Quiroz, R. (2025). Curricular adaptations in physical education: A global study on the inclusion of students with specific educational needs. Journal of Infrastructure Policy and Development, 9(2). https://doi.org/10.24294/jipd10564

Ribeiro, E., Farias, C., & Mesquita, I. (2024). “Innovadores”: Cómo el andamiaje pedagógico basado en la equidad reduce las disparidades en la participación en educación física. Education Sciences, 14(10). https://doi.org/10.3390/educsci14101077

Ruiz Córdova, S. D., Quinteros, A., Palomeque Hermida, L. P., & Palomeque Hermida, C. H. (2025). Estrategias Inclusivas para estudiantes con discapacidad en escuelas públicas: Un enfoque basado en la realidad contextual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(6), 8728-8746. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.15566

Valero Alvarado, V. E., Maqueira Caraballo, G. de la C., & Contreras Jauregui, F. A. (2025). Estrategias Metodológicas para favorecer la Inclusión de un Estudiante con Síndrome Down en la clase de Educación Física. Dominio De Las Ciencias, 11(1), 2233–2243. https://doi.org/10.23857/dc.v11i1.4294

Zulkifli, A. F., & Anal, R. Y. (2023). Social inclusion: benefits of adapted PE on socio-emotional well being. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 8(4), 208–222. https://dx.doi.org/10.47772/IJRISS.2024.804017

Published

2025-08-29

How to Cite

Mosquera-Holguín, M. de los Ángeles, Pumagualle-Montecé, M. de L., & Guerra-Iglesias, S. (2025). Integration strategy for team cooperation between students with and without disabilities in Physical Education. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(3), 199–208. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.234