Educational agents in the field of initial education and the challenge of their current professionalization
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i2.79Keywords:
Professionalization, educational agents, initial education, professional profile, trainingAbstract
In this work, the importance of the professionalization of the educational agents who serve early education centers is described and analyzed, the impact of the professional profile and its role in caring for early childhood, the protection of the rights of the childhood, its intervention processes, care and the psychological, physical and emotional development of children from 0 to 3 years of age. Therefore, vocational training must provide relevant content with the knowledge and skills and to provide comprehensive care to boys and girls, that is, provide society with professionals who have deep knowledge about childhood, its characteristics, development and create healthy parenting practices with the family, and promote cognitive development in infants. Achieving relevant professionalization constitutes, in this sense, establishing a link to create better educational and service practices; design and develop proposals that benefit children, the community and society and increase the educational level of the professional profile in early education. At the same time, educational agents will have better opportunities for growth and development in the work field of early education and will be recognized in their professional work.
Downloads
References
Addine Fernández, F., & Blanco Pérez, A. (2002). La profesionalización del maestro desde sus funciones fundamentales. Algunos aportes para su comprensión. Imprenta Publisime.
Bacon, K. (2019) It’s Not Just a Job, It’s a Profession. Harvard Ed.
Batthyány, K. (2004). Cuidado infantil y trabajo: ¿un desafío exclusivamente femenino?; una mirada desde el género y la ciudadanía social. Montevideo, CINTERFOR. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/trazos_20.pdf
Biernat, C., & Queirolo G. A.(2018). Mujeres, profesiones y procesos de profesionalización en la Argentina y Brasil- http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8835/pr.8835.pdf
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2023). Programa de formación. Educación inicial no escolarizada 2023-2028. Educación básica. https://www.mejoredu.gob.mx/images/programa-formacion- docente/no_escolarizada/Programa_formacion._Educacion_inicial_2023- 2028.pdf
Council for Professional Recognition. (2018). Informe. La profesionalización de la educación infantil requiere de normas nacionales y programas de orientación vocacional sólidos. Departamento de atención a los Especialistas CDA en desarrollo profesional. https://www.cdacouncil.org/storage/documents/Media_Room/SP_Professionalizi ng_Early_Childhood_Education_final.pdf
Fermín, M. (2007). Retos en la formación del docente de Educación Inicial: La atención a la diversidad. Revista de Investigación, 31(62), 71-91. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010- 29142007000200006&lng=es&tlng=es
Gómez Molla, R. (2017). Profesionalización femenina, entre las esferas pública y privada. Un recorrido bibliográfico por los estudios sobre profesión, género y familia en la Argentina en el siglo XX. Descentrada, 1(1). https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe010
González Alba, B., Polo Márquez, E., & Jiménez Calvo, P.J. (2021). The feminization of Early Childhood Education. About a study of male students at the University of Malaga. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 19(1), 75-91. https://doi.org/10.4995/redu.2021.14600
Indeed. (2022). Sueldos por mes de Asistente educativa en Guardería IMSS en México. https://mx.indeed.com/cmp/Guarderia-Imss/salaries/Asistente-educativa
Langou, G., & Biondi, A. (2021). Los estereotipos de género inciden sobre el acceso, la trayectoria y el liderazgo de las mujeres en el mundo laboral. CIPPEC. https://www.cippec.org/textual/los-estereotipos-de-genero-inciden-sobre-el-acceso-la-trayectoria-y-el-liderazgo-de-las-mujeres-en-el-mundo-laboral/
León Hernández, V., & Herrera Fuentes, J. (2010). Una visión de la profesionalización como categoría de las ciencias de la educación. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(13). http://www.eumed.net/rev/ced/13/lhhf.pdf
López, M. (2022). El reto de la profesionalización de los agentes educativos de Educación Inicial, Secretaría de Educación Pública.
México. Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes Clave para una educación integral. Educación Inicial: Un buen comienzo Programa para la educación de las niñas y los niños de 0 a 3 años. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/biblioteca/inicial/ 1Educacion-Inicial_Digital.pdf
México. Secretaría de Gobernación. (2022). Acuerdo número 07/03/22 por el que se emite la Política Nacional de Educación Inicial. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5646122&fecha=18/03/2022#gsc.tab=0
Peeters, J., Sharmahd, N., & Budginaitė, I. (2016). Professionalisation of Childcare Assistants in Early Childhood Education and Care (ECEC): Pathways towards Qualification, NESET II report. Publications Office of the European Union. https://nesetweb.eu/en/resources/library/professionalisation-of-childcare-assistants-in-early-childhood-education-and-care-ecec-pathways-towards- qualification/
Ramírez, L., Robledo, S., Quintero, A., & Jaramillo, B. (2015). Formación en el trabajo con familias para la educación de la primera infancia. Zona próxima, (22), 105-115. https://www.redalyc.org/pdf/853/85339658008.pdf
Real Academia Española. (2023). Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/
Restrepo Segura, Y. C., & García Peña, J. J. (2021). El agente educativo en la garantía de la protección integral de la primera infanciai. El Ágora USB, 21(1), 386–398. https://doi.org/10.21500/16578031.4597
Zapata, B.E., & Ceballos, L. (2010).Opinión sobre el rol y perfil del educador para la primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 1069-1082. https://www.redalyc.org/pdf/773/77315155021.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.