Educational multimedia with an inclusive approach for the treatment of a case of cerebral palsy with Spastic Diparesis
Keywords:
Interdisciplinary, inclusive educational multimedia, cerebral palsy, espastic diparesis, JclicAbstract
This work focuses on an environment of interdisciplinary development and collaboration, in which teams composed of students from various majors, and participating in different research projects, work together to achieve a common goal. As a result, an inclusive educational multimedia tool has been developed, specifically designed for a case of cerebral palsy with spastic diparesis. This tool covers a series of personalized educational activities, aimed at fulfilling the development functions established by the specialist handling the case. The activities have been adapted to the needs of the case, offering a tailored solution that reflects the current demands of the individual. Various computer tools were used to design this multimedia tool, including Jclic, which facilitated the creation of interactive and educational content. Furthermore, the organization, development and documentation of the multimedia were carried out through an integrated methodology that combines software development process approaches and multimedia development techniques, following the model proposed by the author. This methodology allows for precise and effective adaptation to the patient's needs, ensuring that the tool is not only accessible, but also effective in supporting their cognitive and motor development.
Downloads
References
Belloch Ortí, C. (2012). Desarrollo de aplicaciones multimedia interactivas. https://www.uv.es/bellochc/pdf/pwtic5.pdf
Fernández Marín, M. Á., & González Tolmo, D. (2020). Propuesta de fusión de una metodología para multimedia con el Proceso Unificado evidenciado en un caso real. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3(3), 133-140. https://doi.org/10.62452/bxqdzf25
Fernández Marín, M. Á., García Álvarez, I., & Bernal Cerza, R. E. (2022). Multimedia educativa dirigida al desarrollo de las destrezas para el cuidado del medio ambiente en niños de 4 a 5 años de la educación inicial. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(Suplemento 1), 23-31. https://doi.org/10.62452/ez6bef75
Fernández Marín, M. Á., Valladares González, M. G., & Alfonso Moreira, Y. . (2022). Propuesta interactiva para el desarrollo de las competencias digitales. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 89-95. https://doi.org/10.62452/3mb4rk57
Fernández Marín, M. Á.l, Macías Merizalde, A. M., Rojas Valladares, A. L., & Arequipa Rogel, J. W. (2024). Innovación informática con enfoque inclusivo, en el tratamiento de Diparesia Hipotónica. Estudio de caso con parálisis cerebral. Revista Conrado, 20(98), 140–149. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3725
Fernández Marín, M. Ál, Macías Merizalde, A. M., Rojas Valladares, A. L., & Arequipa Rogel, J. W. (2024). Innovación informática con enfoque inclusivo, en el tratamiento de Diparesia Hipotónica. Estudio de caso con parálisis cerebral. Revista Conrado, 20(98), 140–149. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3725
Fernández Marín, M. Ángel, Alfonso Moreira, Y., Valladares González, M. G., & Alfonso García, A. B. (2022). Articulación de la academia, la investigación y vinculación: concepciones y proyecciones desde la práctica virtual. Universidad Y Sociedad, 14(4), 505–512. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3072
García Gómez, A. (2017). Apuntes acerca de la interdisciplinariedad y la multidisciplinariedad. EduSol, 17(61). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6137067.pdf
Llumiquinga Quispe, S. R., Macías Merizalde, A. M., & Fernández Marín, M. Á. (2024). Software interactivo como herramienta educativa para el aprendizaje de las estructuras cerebrales de los estudiantes de salud de la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 7(S2). https://doi.org/10.62452/dvy53g67
Macías Merizalde, A. M., & Llumiquinga Quispe, S. R. (2022). Proceso de enseñanza aprendizaje en la educación inicial desde entornos virtuales, a partir de un software educativo. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(1), 12-22. https://doi.org/10.62452/jmq9da98
Macías Merizalde, A. M., & Pérez Rodríguez, M. (2023). La lúdica estrategia didáctica para facilitar el aprendizaje de la lectoescritura en una niña con parálisis cerebral: estudio de caso. GADE: Revista Científica, 3(5), 128-142. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/312
Macías Merizalde, A. M., García Álvarez, I., & Bernal Cerza, R. E. (2022). Ritmo y equilibrio aspectos básicos para el desarrollo de las habilidades motoras gruesas en niños de 5 años. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 134-143. https://doi.org/10.62452/wn3j9p84
Macías Merizalde, A. M., García Álvarez, I., Bernal Cerza, R. E., & Zapata Jaramillo, H. E. (2020). La estimulación y el desarrollo motor fino en niños de 5 años. Revista Conrado, 16(74), 306–311. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1366
Martínez Estupiñán, V. F., Pinargote Reyes, E. X., & Bermúdez Zuleta, N. (2020). La educación sustentada en los medios audiovisuales desde un enfoque multidisciplinario. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación científico-técnica multidisciplinaria), 5(16), 146-163. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v5i14.165
Rodríguez, J. (1996). Las relaciones intermaterias: Una vía para incrementar la calidad de la educación. Editorial Pueblo Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.