The university-society dialogue, beyond regulations
Keywords:
Linking, university and society, social responsibility, university extensionAbstract
In recent decades, the processes of connection with society have been formalized in the policies and regulations of Higher Education. They specify all the organizational and functional aspects of this process; However, under the prerogatives of the right to autonomy, each university must be responsible for the design and practical implementation of the linkage activities. This requirement explains the objective of the authors of this research when they propose to explore the theoretical and practical conceptions assumed in Ecuadorian universities based on the systematization and content analysis of different articles published between 2015 and 2024, which address the issue. As a culmination of this process, a methodology was developed that guides decision-making that must be taken into account for the design, development and evaluation of the relationship with society based on the model that the Vicente Rocafuerte Technical Higher Institute will use. The results of the research mark a change in conceptions about the design process; but, at the same time, it confirms the importance of the systematization of experiences in the construction of new knowledge.
Downloads
References
Alarcón, G., Alarcón, P., & Guadalupe, S. (2019). La elaboración del mapa de procesos para una universidad ecuatoriana. Espacios, 40(19). https://www.revistaespacios.com/a19v40n19/a19v40n19p04.pdf
Alcívar Vera, I. I., Andrade Alvarado, S. P., & Marín Gutiérrez, K. I. (2020). Eficacia de los proyectos de vinculación con la sociedad de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. RECUS. Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 5(1), 1-10. https://www.researchgate.net/publication/343295897_Eficacia_de_los_proyectos_de_vinculacion_con_la_sociedad_de_la_Universidad_Laica_Eloy_Alfaro_de_Manabi
Alcívar Vera, I. I., Pastrán Calles, F. R., & Andrade García, A. G. (2023). La vinculación con la sociedad y el turismo, una relación impostergable. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, 47(109), 111–130. https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i109.1957
Barreno Salinas, M., Barreno Salinas, Z., & Olmedo Valencia, A. C. (2018). La educación superior y su vinculación con la sociedad: referentes esenciales para un cambio. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 40-45. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000300040&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Cabrera Espinoza, C. L., & González Fernández-Larrea, M. (2023). Gestión de la vinculación Universidad-Sociedad para la formación de los profesionales en el Instituto Superior Tecnológico “Ismael Pérez Pazmiño de Ecuador”. Referencia Pedagógica, 11(1), 28-42. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422023000100028&lng=es&tlng=es
Camas Baena , V. (2022). Función social de la vinculación con la sociedad en el Sistema de Educación Superior de Ecuador. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico., (Extra), 73–94. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551034
Cisnero Quintanilla, P. F., & Mendoza Bravo, K. L. (2018). Vinculación Universidad-Sociedad: espacio para generar creatividad e innovación. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(2), 53-58. https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/304/369
Cruz-Colín, L. Q., Cáceres-Mesa, M. L., Veytia-Bucheli, M. G., & Hernández-Márquez, J. (2024). Cultura de evaluación en prácticas institucionales de acreditación de programas educativos. Sophia Editions.
Ecuador. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2018). Reglamento del Régimen Académico. https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a3_Reformas/r.r.academico.pdf
Formoso Mieres, A. A., Ramírez Escalona, T., & Sarduy Quintanilla, A. (2019). La relación universidad-sociedad en la formación integral de los estudiantes. Conrado, 15(67), 24-31. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n67/1990-8644-rc-15-67-24.pdf
Franco Gómez, M. C., & Rodríguez Crespo, G. C. (2020). Una incursión al Modelo Triple Hélice, visto desde la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 3(1), 204-211. https://doi.org/10.62452/ryw2tj86
Guzmán Cedeño, C. S., & Mariño Sánchez, M. Á. (2016). La vinculación con la sociedad y la práctica preprofesional en la universidad ecuatoriana. REFCalE: Revista Electrónica Formación Y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 4(1), 149–164. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1074
Macas-Acosta, G., & Vergara-Romero, A. (2024). Transferencias en la educación mediante vinculación con la sociedad: caso Universidad Ecotec a beneficiarios de la organización techo Ecuador. Innovación y transferencias en la educación actual. https://libros.ecotec.edu.ec/index.php/editorial/catalog/download/99/151/1345-1?inline=1
Noboa-Larrea, G., Noboa-Larrea, A., Yánez-Olalla, T., & Sisalema, H. (2019). Proyectos de vinculación con la sociedad universitaria bajo la orientación técnico legal. Revista De Investigación Enlace Universitario, 18(1), 32-47. https://doi.org/10.33789/enlace.18.45
Orellana Torres, R. (2020). Experiencia del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) en centros universitarios de Ecuador. Revista Estudios En Educación, 3(4), 277-310 http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/94
Rengifo, R. L. C., Vélez Bermello, G. L., Ostaíza Macías, J. F., & Solórzano Cedeño, K. J. (2018). Vinculación con la sociedad: un desafío posible desde el altruismo, el compromiso y la organización. Revista San Gregorio, 1(24), 60-67.
Rodríguez Muñoz, R., Formoso Mieres, A. A., & Socorro Castro, A. R. (2020). Experiencias en la articulación de proyectos de investigación y vinculación con la sociedad. Conrado, 16(75), 231-237. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1413
Rueda, I., Acosta, B., & Cueva, F. (2020). Las universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educação & Sociedade, 41. https://www.scielo.br/j/es/a/3jGkPBzQG9GJ7NVj8XnY5tB/
Ruiz, L., Torres Martínez, G., & García Céspedes, D. (2018). Desafíos de la Educación Superior. Consideraciones sobre el Ecuador. INNOVA Research Journal, 3(2), 8–16. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.2018.617
Soto-Dávila, O. (2019). La Responsabilidad Social en la Universidad Ecuatoriana. Razón Y Palabra, 22(3_102), 340–357. https://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1275
Tamayo Arellano, V. R., Taco Taco, C. W., Hallo Montesdeoca, D. F., & Fajardo Aguilar, G. M. (2020). Universidad y proyectos de vinculación con la sociedad, un análisis técnico legal y su efecto en los procesos de aprendizajes. Revista Científica UISRAEL, 7(2), 27–38. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.229
Viña, N., Sacoto, V., & Landívar, J. (2019). Contribución de la Universidad ecuatoriana en beneficio de sectores vulnerables–Vinculación con la Sociedad. Espacios, 40(23). https://www.revistaespacios.com/a19v40n23/a19v40n23p11.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.