Lyrical text and the reading of the national landscape for the development of feelings and emotions in students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4iS1.147

Keywords:

University students, feelings, emotions, teaching tasks, lyrical texts, national landscape

Abstract

In the article presented, the authors address how, in modern times, it is necessary to develop in university students those aspects that lead them toward the development of feelings and emotions, in a way that contributes to their emotional well-being. It was also noted that positive emotions generate a greater willingness and openness to learning, increasing their intrinsic motivation and commitment to their chosen career, as well as strengthening society as a whole. This translates into better academic performance and greater enjoyment of the educational process. Finally, it is essential to educate university students not only on the basis of knowledge and cognitive skills, but also on an emotional level, to develop a more complete vision of their work as future professionals. The objective guiding this work was to develop a proposal for teaching tasks oriented toward the development of emotions and feelings in students, based on the reading of lyrical texts in which the national landscape is present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Caridad Pérez-Padrón, Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. Cuba.

 

 

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1997). Didáctica de los valores. Dirección de formación de profesionales. Félix Varela.

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Pueblo y Educación.

Bernardo, M. (2005). Perfeccionamiento de la estrategia didáctica para la asignatura Embriología I en la carrera de Medicina en Cuba. (Tesis de Maestría). Universidad de La Habana.

Céspedes Calderón, A. (2014). Educar las emociones. Educar para la vida. Ediciones B.

Concepción García, R. (2006). Rol del profesor y sus estudiantes en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Universidad de Holguín.

Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución No. 47/22. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-47-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior

Gallardo Álvarez, I. (2010). La poesía en el aula: Una Propuesta Didáctica. Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-28. https://www.redalyc.org/pdf/447/44717910014.pdf

Gómez, D. (2018). Azúcar agridulce: memoria, discursos y paisajes azucareros en la nación y la cultura cubana (1791–2017). (Tesis Doctoral). Florida International University.

Hernández Carretero, A. M. (2022). Del análisis del paisaje a la emoción del paisaje. Aportaciones a su didáctica. Monográfico sobre el paisaje y su didáctica. REIDICS, 10, 6-23. https://doi.org/10.17398/2531-0968.10.6

Hernández Sánchez, J. E., et al. (2014). Introducción a los estudios literarios. Pueblo y Educación.

Ineraite Pedroso, R. M. (2015). El análisis literario de textos líricos en el preuniversitario: una concepción didáctica. Revista Varela, 15(40), 107-117. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/210

Martínez de Pisón, E., & Ortega Cantero, N. (2010). El paisaje: Valores e identidades. UA Ediciones.

Núñez Escobar, E., Blanco Barbeito N., Jiménez Jomolca E., García López, I., O’Farril Zequeira L. (2020). Tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo. EDUMECENTRO 2020; 12(2), 146-160. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200146

Pérez Martín, L. M., Bermúdez Morris, R., Acosta Cruz, R. M., & Barrera Cabrera, L.M. (2004). La personalidad, su diagnóstico y desarrollo ontogenético. Pueblo y Educación.

Ramírez Bravo, R., & Eraso Belalcázar, M. (2021). Didáctica de la Construcción del Lector de Literatura. Cuaderno II. Editorial Universidad de Nariño.

Sampedro Ruiz, R., Mola Reyes, C. & Rodríguez, M.L (2011). Sistema de tareas docentes para la formación y desarrollo de la competencia gestionar el conocimiento matemático, en los estudiantes de ingeniería informática de la Universidad de Camagüey. Revista Iberoamericana de Educación, 56(2). https://rieoei.org/RIE/article/view/1527

Vázquez Cedeño, A. (2001). Propuesta metodológica para el desarrollo de habilidadesorales en estudiantes de segundo año de Cultura Física en la Universidad de Cienfuegos. (Tesis de Maestría). Universidad de Cienfuegos.

Published

2025-04-01

How to Cite

Delgado-Menéndez, T. del C., & Pérez-Padrón, M. C. (2025). Lyrical text and the reading of the national landscape for the development of feelings and emotions in students. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(S1), 53–60. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4iS1.147