Some reflections on the influence of metacognition on the production of written texts in multigrade education
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.217Keywords:
Metacognition, production, written textsAbstract
In the present study, the topic of teaching and learning in the processes of reading and writing in a multigrade primary education classroom is addressed, to promote the production and interpretation of texts, considering how the development of metacognitive thinking influences it. A report is provided on the implementation of an educational development project in a multigrade primary school located in a semi-rural area. Within the framework of the research, different stages of investigative work were carried out, including a phase of pedagogical intervention; the purpose of which was to analyze the difficulties in the development of literacy processes that arise in a multi-grade classroom, to promote the interpretation and production of texts through the development of metacognitive thinking.
Downloads
References
Anchundia Mantuano, L. J., & Vélez Villavicencio, C. E. (2023). Estrategias creativas para el desarrollo de escritura en estudiantes de básica media. Alternancia - Revista De Educación E Investigación, 5(8), 12–24. https://doi.org/10.33996/alternancia.v5i8.988
Berrocal, M., & Ramírez, F. (2019). Estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora. Revista Innova Educación, 1(4), 522–545. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8054596.pdf
Cerchiaro Ceballos, E., Paba Barbosa, C., & Sánchez Castellón, L. (2013). Metacognición y comprensión lectora: una relación posible e intencional. Duazary, 8(1), 99–111. https://www.redalyc.org/pdf/5121/512156316011.pdf
Colmenares, A. M., & Piñero, M. L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96–114. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892006.pdf
Corona Lisboa, J. L. (2018). Investigación cualitativa: fundamentos epistemológicos, teóricos y metodológicos. Vivat Academia, 144, 69–76. https://www.redalyc.org/journal/5257/525762351005/html/
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2012). Manual de investigación cualitativa. Gedisa.
Ferreiro, E., & Gómez Palacio, M. (2000). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. Siglo XXI.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
González Villegas, M. Á., Nieto Rodríguez, G., & Flores Aguilera, G. M. (2025). Los procesos de lectoescritura en un aula multigrado para favorecer la interpretación y la producción de textos. Una aproximación al desarrollo del pensamiento metacognitivo. Revista digital FILHA, 20(32). https://doi.org/10.60685/fgm00h56
Lacón de Lucia, N., & Ortega de Hocevar, S. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Revista Signos, 41(67), 231–255. https://www.redalyc.org/pdf/1570/157013776007.pdf
López Jurado, A. L. (2016). Estrategias metacognitivas de comprensión de lectura en el aula de español como segunda lengua o lengua extranjera. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 41(1), 113–125. https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23743
México. Secretaría de Educación Pública. (2022). Sugerencias metodológicas para el desarrollo de los proyectos educativos. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2022/12/C3_1-Sugerencias-Metodologicas-proyectos.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Un nuevo Informe de la UNESCO resalta la magnitud de las desigualdades mundiales en la educación. https://www.unesco.org/es/articles/un-nuevo-informe-de-la-unesco-resalta-la-magnitud-de-las-desigualdades-mundiales-en-la-educacion-y
Pérez Serrano, G. (1994). La investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Muralla.
Puerto Menéndez, O., & Chancay Cedeño, C. H. (2021). La escritura creativa desde la tarea docente en la formación del profesorado de subnivel Básico Medio. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 9(1), 1–16. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3364
Ramírez Castillo, M. A. R. (2020). Enseñanza de la lecto-escritura: procesos cognitivos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 479–485. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832326052.pdf
Ramón-Pineda, M. Á., & Espinoza-Freire, E. (2024). La mediación escolar en los conflictos de adolescentes ecuatorianos en los colegios de la Ciudad de Machala. Sophia Editions.
Restrepo Gómez, B. (2004). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Educación y Educadores, 7, 45–55. https://www.redalyc.org/pdf/834/83400706.pdf
Romero-Contreras, S., Silva-Maceda, G., & Snow, C. (2021). Vocabulario académico y habilidades del lenguaje académico: predictores de la comprensión lectora de estudiantes de primaria y secundaria en México. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 59(2), 1–16. http://dx.doi.org/10.7764/pel.58.2.2021.4
Saldaña Gómez, D. P., Dávila Lara, G. E., & Jaramillo Jimbo, J. G. (2025). PABS 1.0. La práctica preprofesional docente en la ruralidad ecuatoriana. Editorial Exced.
Schraw, G., & Moshman, D. (2017). Metacognitive theories. Educational Psychological Review, 7, 351–371. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02212307
Zhigue Luna, R. (Comp.). (2025). La educación en contextos rurales ecuatorianos. Algunas experiencias. Editorial Exced.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maritza Librada Cáceres-Mesa, Edwin Rangel-Cruz, María Guadalupe González-Esquivel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.