Body expression activities for the inclusion of students with immunological diseases in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.230

Keywords:

Immunologic system, corporal expression, physical activity, inclusion

Abstract

The inclusion of students with illnesses of the immunologic system in the class of Physical Education in Ecuador confronts limitations due to the lack of strategies that you/they take in consideration its limitations and potentialities. To tenor with the above-mentioned the objective of the present was to elaborate a program of activities of corporal expression for the students of third of high school of the educational unit of the city of Guayaquil. He/she sinks the mixed road with descriptive reach, the methods empiric document analysis, quasi-experiment and observation are pondered; while in the theoretical order the inductive-deductive and analytic-synthetic, as well as in systemic focus. A sample of 10 students is used that present immune illnesses. The necessity is detected of incorporating activities of corporal expression to achieve the inclusion of the students. A program of activities of corporal expression is designed that ponders the balance activities, propioceptives and the activities of relationship body space and rhythm by means of the sport motive abilities. The setting in practice of the program allows to conclude that it is valid to achieve the inclusion of the students with illnesses of the immunologic system in the class of Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gloria Katherine Rodríguez-German, Universidad Bolivariana. Ecuador.

 

 

Sonia Guerra-Iglesias, Universidad Bolivariana. Ecuador.

 

 

References

Barzola, F. E., Catagua, C. J., Orlando, R. I., & Maqueira, G. C. (2024). La expresión corporal como alternativa metodológica para la inclusión de estudiantes con discapacidad física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 29(318), 2-14. https://doi.org/10.46642/efd.v29i318.7925

Castillejo Olán, R., Rodríguez Pérez, H. J., Vallejo Palacios, M. C., & Feriz Otaño, L. (2023). Niveles de desarrollo de la expresión corporal y motricidad, en la Educación Inicial modalidad virtual. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1414

Cedeño Andrade, L. J., Segura Osorio, P. del R., Romero Ibarra, O. P., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Danza contemporánea y expresión corporal en la Educación Física inclusiva: una estrategia para estudiantes con múltiples discapacidades. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(2). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1625

Criollo Calle, X. C., Morales Neira, D. J., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Actividades de expresión corporal para la inclusión de estudiantes con TDAH en l https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/1007

Escalante Puma, A., Villafuerte Alvarez, C. A., & Escalante Puma, R. (2022). La inclusión en la Educación. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(25), 1663–1678. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.444

Falco, M. V. (2023). La Expresión corporal en el segundo Ciclo de la Educación Primaria. (Ensayo Final). Instituto de Formación Docente “María Orticochea”.

Fonseca Lette, M. (2024). La expresión corporal para el proceso enseñanza-aprendizaje y la recreación de niños: Un programa taller. Varona. Revista Científico Metodológica, (80). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200011

Gamonales, J. M., Hernández-Beltrán, V., Muñoz-Jiménez, J., & García-Barrera, A. (2024). Evolución de los documentos relacionados con la Inclusión Educativa en el área de Educación Física. Retos, 55, 126–137. https://doi.org/10.47197/retos.v55.103412

González-Ortega, M., Zhiñin-Quezada, P., Romero-Ibarra, O. y Maqueira-Caraballo, G., (2024). La expresión corporal en la inclusión de niños con sobrepeso en las clases de educación física. 593 Digital Publisher CEIT, 9(2), 354-365. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.2.2283

Guerrero-Villota, J.C., Benavides, E.Y., & Moreno-Correa S.M. (2020). Efectos de la actividad física sobre el sistema inmune del adulto mayor. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 74-80. https://www.researchgate.net/publication/340515157_Efectos_de_la_actividad_fisica_sobre_el_sistema_inmune_del_adulto_mayor_Effects_of_physical_activity_on_the_immune_system_of_the_elderly

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana S.A.

Ibujés-Franco, M. L., Guachamín-Ávila, V. A., Romero-Ibarra, O. P., & Maqueira-Caraballo, G. C. (2024). La Expresión corporal para el mejoramiento de la relación socio afectiva en estudiantes con síndrome de asperger. Journal Scientific MQRInvestigar, 8(2), 859-879. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.859-879

Lafuente, J. C. (2022). Valoración de los contenidos de Expresión Corporal por parte de los futuros maestros en la asignatura de Actividades Físicas Artístico-expresivas de la mención de Educación Física. Retos, 43, 205-214. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/87553/65779

Palma-Quimis, J. F., Macías-Hernández, A. R., Romero-Ibarra, O. P., & Maqueira-Caraballo, G. C. (2024). Actividades de expresión corporal para la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual en la clase de educación física. Journal Scientific MQRInvestigar, 8(1), 3549-3565. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.3549-3565

Reyes Rivera, B., León San Lucas, S., Romero Ibarra, O., & Maqueira Caraballo, G. (2024). Movimiento inclusivo: Estrategias de expresión corporal para niños con TDAH en educación física. Polo del Conocimiento, 9(4), 1645-1677. https://doi.org/10.23857/pc.v9i4.7017

Romero-Ibarra, F. R., Parrales-Rivera, J. R., Romero-Ibarra, O. P., & Maqueira-Caraballo, G. C. (2024). El mimo como método dialógico para la expresión corporal en personas con síndrome de Down. Journal Scientific MQRInvestigar, 8(1), 4058-4076. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.4058-4076

Sánchez, G. (2022). La enseñanza de la expresión corporal en el sistema educativo español. Recorrido histórico. Historia de la Educación, 41(1), 103-127. https://doi.org/10.14201/hedu2022103127

Simbaña, M. P., González, M. G., Merino, C. E., & Sanmartin, D. E. (2022). La expresión corporal y el desarrollo motor de niños de 3 años. Revista Científica de la Ciencia, 6(12). https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/385/448

Veas-Bravo, B. V., Granizo-Cadena, C. E., Romero-Ibarra, O. P., & Maqueira-Caraballo, G. C. (2024). La danza folklórica como alternativa para la inclusión de estudiantes con discapacidad física en las clases de Educación Física. Journal Scientific MQRInvestigar, 8(3), 2862-2879. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.2862-2879

Published

2025-08-29

How to Cite

Rodríguez-German, G. K., Hernández-Gallardo, D., & Guerra-Iglesias, S. (2025). Body expression activities for the inclusion of students with immunological diseases in Physical Education. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(3), 167–177. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i3.230