Aplicando el aprendizaje cooperativo en tiempos de post pandemia
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v2i1.31Keywords:
Práctica docente, metodología activa, aprendizaje cooperativo, pandemiaAbstract
En el presente texto se dará a conocer la eficacia de la metodología activa de aprendizaje cooperativo, utilizada en una institución de educación básica con alumnos de tercer grado de primaria, dando uso a los conocimientos adquiridos dentro de la asignatura "Taller de Práctica Docente", perteneciente a la Licenciatura en Ciencias de la Educación de la UAEH. Se eligió la metodología activa para mejorar una situación problema de la práctica docente, luego se realizó una investigación documental con el propósito de dominar los conceptos a aplicar e iniciar con la elaboración de los planes de clase siguiendo el contenido de la asignatura de español. El resultado de este proyecto de enseñanza fue el aprendizaje significativo de los estudiantes, en donde se destaca que el aprendizaje cooperativo es una metodología que asegura mantiene a los alumnos fuera de su zona de confort y los lleva hacia su zona de aprendizaje.
Palabras clave:
Práctica docente, metodología activa, aprendizaje cooperativo, pandemia.
ABSTRACT
In this text, the effectiveness of the active cooperative learning methodology, used in a basic education institution with third grade students, will be disclosed, using the knowledge acquired within the subject "Teaching Practice Workshop", belonging to the Bachelor of Education Sciences of the UAEH. The active methodology was chosen to improve a problem situation of the teaching practice, then a documentary research was carried out with the purpose of mastering the concepts to be applied and starting with the elaboration of class plans following the content of the Spanish subject. The result of this teaching project was the significant learning of the students, where it is highlighted that cooperative learning is a methodology that ensures that it keeps students out of their comfort zone and leads them towards their learning zone.
Keywords:
Teaching practice, active methodology, cooperative learning, pandemic.
Downloads
References
Galván-Cardoso, A., & Siado-Ramos, E. (2021). Educación Tradicional: un modelo de enseñanza centrado en el estudiante. CIENCIAMATRIA, 7(12), 962-975.
Gómez, P., Monge, C., Del Castillo, H., & Kassar, M. (2022). Aprendizaje cooperativo con teléfonos móviles en un contexto de vulnerabilidad: resultados en la convivencia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, 1-13.
Hernández, M. (2014). Metodología activa como herramienta para el aprendizaje de las operaciones básicas en matemática maya. (Tesis de grado). Universidad Rafael Landívar.
Izquierdo Rus, T., Martínez, E. A., Frutos, A. E., & Moreno, J. R. (2019). El aprendizaje cooperativo en la formación de maestros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 543–559.
Johnson D. W., Johnson R. T., & Holubec E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Editorial Paidós.
Navarro Soria, I., González Gómez, C., López Monsalve, B., & Botella Pérez, P. (2015). Aprendizaje de contenidos académicos y desarrollo de competencias profesionales a través de prácticas pedagógicas multidisciplinares y trabajo cooperativo. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 99–117.
Zamudio, P. (2014). El aprendizaje cooperativo como estrategia didáctica para el desarrollo de competencias actitudinales. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Sinaloa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bianca Cecilia Camargo-Granados, Junueth Iridian Huizache-Corona, Mara Susana Osorio-Espinosa, Daniela Janeth Martínez-Quiroz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.