Escape room in teaching Physical Education: Approaches from teachers
Keywords:
Escape Room, Physical education, teaching materials, teaching method innovations, educational gamesAbstract
Technological innovation in education drives the exploration of tools such as the Escape Room (ER) to energize the teaching process. This research analyzes the application of the ER in Physical Education in Cuenca-Ecuador from a teacher's perspective. Adopting a quantitative approach with exploratory correlational scope, using surveys in a non-probabilistic convenience sample and a non-experimental cross-sectional design, it addresses the limited integration of the ER in this subject, identifying the factors that restrict it. This population consisted of physical education teachers from all public institutions in district 01D01 Cuenca-Norte. Although the results reveal a positive perception towards the ER for its potential to motivate and engage students, there is a notable lack of knowledge about its benefits, elements, strategies, as well as a lack of adequate resources and training. In response, the D3IE instructional model is presented, acting as a structured guide in stages, allowing for the implementation of the ER in Physical Education. It concludes with the need to train teachers in the creation, modification, implementation, and evaluation of the ER, as well as in the development of material and virtual resources that facilitate the adoption of this innovative methodology.
Downloads
References
Ayuso-Tapia, G. (2019). Creación de un escape room educativo para educación secundaria obligatoria. (Tesis de maestría). Universidad de Valladolid.
Borrego, C., Fernández, C., Blanes, I., & Robles, S. (2017). Room escapes at class: Escape games activities to facilitate the motivation and learning in computer science. Journal of Technology and Science Education, 7(2), 162–171. https://doi.org/10.3926/jotse.247
Briceño-Núñez, C. E. (2022). La gamificación educativa como estrategia para la enseñanza de lenguas extranjeras. ACADEMO Revista de Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades, 9(1), 11–22. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.2
Canillas-Molina, A., González-Fernández, F. T., Martín-Moya, R., & Ruiz-Montero, P. J. (2021). Efecto motivacional de un escape room y de un programa de aprendizaje-servicio para el contenido de “Evaluación de la condición física en personas adultas mayores” en el alumnado del doble grado en educación primaria y ciencias de la actividad física y el deporte” de Melilla. Estudios Pedagógicos, 47(4), 287–307. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000400287
Dewey, J. (2018). Experience and education. Australian Journal of Adult, 58(2), 151–297. https://www.ajal.net.au/wp-content/uploads/2018/08/AJAL-Jul-2018-BookReview-1.pdf
Ecuador. Ministerio de Educación. (2023). Acuerdo Nro. MINEDUC-MINEDUC-2023 00076-A. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/11/MINEDUC-MINEDUC-2023-00076-A.pdf
González-Calatayud, V. (2022). La innovación en formación profesional: el uso del escape room. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1), 111–120. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.12120
López-Secanell, I., & Ortega-Torres, E. (2020). Escape room educativa: Concepción de los futuros maestros de Educación Secundaria en especialidad de Educación Física y Tecnología sobre la experiencia de diseñar y participar en un escape room educativa. Didáctica, 8, 176–192. https://doi.org/10.1344/did.2020.8.176-192
Manzano-León, A., & Arrifano-Tadeu, P. J. (2022). Escape Rooms educativos: Una experiencia en una universidad portuguesa. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 281–288. https://doi.org/https://doi.org/10.17060/ijodaep.2022.n1.v1.2374
Monje-Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica (Vol. 1). Universidad Surcolombiana.
Monzonís-Carda, I., Bou-Sospedra, C., Adelantado-Renau, M., Beltran-Valls, M. R., & Moliner-Urdiales, D. (2020). El escape room como experiencia didáctica para la promoción de hábitos saludables en educación primaria. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 38, 1–26. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/371654
Navarro-Mateos, C., & Pérez-López, I. J. (2022). El escape room como estrategia didáctica en el Máster de Profesorado. RETOS, 44, 221–231. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91035
Nuria-Zarco, C., Machancoses, M., & Fernández-Piqueras, R. (2019). La eficacia del escape room como estrategia de motivación, cohesión y aprendizaje de matemáticas en sexto de educación primaria. Edetania, 56, 23–42. https://doi.org/https://doi.org/10.46583/edetania_2019.56.507
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Estrategia de la UNESCO sobre la Innovación Tecnológica en la Educación (2022-2025). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378847_spa
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227–232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Palička, P., Jakubec, L., & Zvoníček, J. (2016). Mobile apps that support physical activities and the potential of these applications in physical education at school. Journal of Human Sport and Exercise, 11(1), 176–194. https://doi.org/10.14198/jhse.2016.11.Proc1.08
Pesantez-Quito, C. F., Cabrera-Berrezueta, L. B., & Castro-Salazar, A. Z. (2022). Escape room como estrategia didáctica para la lectoescritura en educación básica. Dominio de Las Ciencias, 8(3), 2401–2421. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i3
Raboso-Gómez, N. (2023). Propuesta de intervención educativa: El escape room como herramienta didáctica en educación física. (Trabajo de fin de grado). Universidad Rey Juan Carlos.
Rodica-Checiches, A. (2018). Revisión literaria científica y propuesta de escape room en el aula de Educación Física. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Sevilla.
Sánchez Guerrero, M. J., & Calderón-Lesano, D. (2023). Escape room strategy to motivate the learning of healthy habits in high school students. Investigación Y Desarrollo, 18(1). https://doi.org/10.31243/id.v18.2023.2172
Sánchez-Salmerón, F., & López-Gutiérrez, C. J. (2019). Utilización de metodologías activas y satisfacción del alumnado universitario. En, P. J. Ruiz Montero y A. Baena, Metodologías activas en ciencias de la educación . (pp. 299–312). Wanceulen Editorial.
Sierra-Daza, M. C., & Fernández-Sánchez, M. R. (2019). Gamificado el aula universitaria. Análisis de una experiencia de escape room en educación superior. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(36), 105–115. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836sierra15
Tajuelo, L., & Pinto, G. (2021). Un ejemplo de actividad de escape room sobre física y química en educación secundaria. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 18(2), 1–13. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2205
Vélez-Zamora, L. A., Jadán-Guerrero, J. L., & Cisneros-Quintanilla, P. F. (2022). Escape room para el aprendizaje de biología celular en la carrera de bioquímica y farmacia. Episteme Koinonia, 5(1). https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1980
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.