Escape room as a teaching strategy: Proposal for use in high school

Authors

Keywords:

Escape room, educational game, teaching method, secondary education, active learning, secondary school

Abstract

This article demonstrates the importance of the use of escape rooms that they represent in education, in turn determining how teachers apply escape rooms as a didactic strategy for teaching-learning with their high school students. For this, an investigation was carried out in the “Roberto Rodas” Educational Unit” period 2024. A mixed approach was proposed, where collection instruments were applied such as the survey carried out on teachers, which reflected that there is little mastery of the use of escape room inside their classrooms. On the other hand, this research was descriptive in scope, cross-sectional cohort because the data were obtained at a single moment and the results were obtained through the SPSS application, and then the corresponding descriptive analysis was carried out. And it was proposed to apply the ADIEE methodology. Finally, it was concluded that the implementation of escape rooms in their classrooms promotes dynamic learning because it allows motivating and developing the different skills and abilities that allow high school students to have meaningful learning and quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Isabel Uzhca-Guallpa, Universidad Católica de Cuenca. Ecuador.

 

 

References

Azorín-Abellán, C. M. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos, 11(161), 181–194. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58622

Bilbao-Quintana, N., Romero -Andonegui, A., Portillo -Berasaluce, J., & López De La Serna, A. (2022). Education in the Knowledge Society Digital Escape Room for the Development of Collaborative Learning in Higher Education. Education in the Knowledge Society, 23. https://doi.org/10.14201/eks.27126

Bossolasco, M. L., & Storni, P. (2015). ¿Nativos digitales?: Una reflexión acerca de las representaciones docentes de los jóvenes-alumnos como usuarios expertos de las nuevas tecnologías. Análisis de una experiencia de inclusión de las TIC en la escuela. Revista de Educación a Distancia (RED), (30). https://revistas.um.es/red/article/view/232631

Calle-Carracedo, M., López-Torres, E., Revilla, M. D., & Carril-Merino, M. T. (2022). Escape Rooms en la formación inicial del profesorado de Ciencias Sociales: valoración y potencial educativo. Educación XX1, 25(2), 129–150. https://doi.org/10.5944/educxx1.31440

Camizán-García, H., Benites-Seguín, L. A., & Damián-Ponte, I. F. (2021). Estrategias de aprendizaje. Ecno Humanismo, 1(1), 152–172. https://acortar.link/ny20c7

Castellanos-Altamirano, H., & Rocha-Trejo, E. (2020). Aplicación de ADDIE en el proceso de construcción de una herramienta educativa distribuida b-learning. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología, 26. https://doi.org/10.24215/18509959.26.e1

Cedeño-Escobar, M. R., & Vigueras-Moreno, J. A. (2020). Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica Ciencias de la Educación. Revista Científica, 6(3), 878–897. https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1323

Ecuador. Asamblea Nacional. (2016). Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial Suplemento 298. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2023). Acuerdo Nro. MINEDUC-MINEDUC-2023 00076-A. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/11/MINEDUC-MINEDUC-2023-00076-A.pdf

Hunt-Gómez, C. I., Moreno-Fernández, O., Moreno-Crespo, P., & Ferreras-Listán, M. (2020). Escape rooms’ pedagogical potential from female future teachers’ perspectives. Journal of University Teaching and Learning Practice, 17(5), 1–16. https://doi.org/10.53761/1.17.5.7

Londoño-Vásquez, L. M., & Rojas-López, M. D. (2020). De los juegos a la gamificación: propuesta de un modelo integrado. Educación y Educadores, 23(3), 493–512. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.7

Morales-González, B. (2022). Diseño instruccional según el modelo ADDIE en la formación inicial docente. Apertura, 14(1), 80–95. https://doi.org/10.32870/Ap.v14n1.2160

Moreno Lozano, I., Quílez Robres, A., & Matesanz, J. M. . (2023). El escape room en el ámbito educativo: análisis de una práctica de aula en Matemáticas . Revista Educación, 47(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.51661

Naranjo-Pereira, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153-170. https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058010.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Textos fundamentales: édición de 2018, que contiene los textos y modificaciones aprobados por la Conferencia General en su 39a reunión (París, del 30 de octubre al 14 de noviembre de 2017). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261751_spa

Padilla-Piernas, J. M., Parra-Meroño, M. C., & Flores-Asenjo, M. D. P. (2024a). Escape Rooms virtuales: una herramienta de gamificación para potenciar la motivación en la educación a distancia. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 61–85. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37685

Padilla-Piernas, J. M., Parra-Meroño, M. C., & Flores-Asenjo, M. D. P. (2024b). Virtual Escape Rooms: a gamification tool to enhance motivation in distance education. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 61–85. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37685

Piñero-Charlo, J. C. (2019). Análisis sistemático del uso de salas de escape educativas: estado del arte y perspectivas de futuro. Espacios, 40(44). https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/a19v40n44p09.pdf

Sánchez Guerrero, M. J., & Calderón-Lesano, D. (2023). Escape room strategy to motivate the learning of healthy habits in high school students. Investigación Y Desarrollo, 18(1). https://doi.org/10.31243/id.v18.2023.2172

Sierra-Daza, M. C., & Fernández-Sánchez, M. R. (2019). Gamificado el aula universitaria. Análisis de una experiencia de Escape Room en educación superior. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(36), 105–115. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836sierra15

Taraldsen, L., Olav-Haara, F., Skjerdal-Lysne, M., Reitan-Jensen, P., & Jenssen, E. S. (2022). A review on use of escape rooms in education–touching the void. Education Inquiry, 13(2), 169-184. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/20004508.2020.1860284

Zarco Claudio, N., Machancoses, M., & Fernández Piqueras, R. (2020). La eficacia de la escape room como estrategia de motivación, cohesión y aprendizaje de matemáticas en sexto de educación primaria. Edetania. Estudios Y Propuestas Socioeducativos., (56), 23–42. https://doi.org/10.46583/edetania_2019.56.507

Published

2024-01-01

How to Cite

Uzhca-Guallpa, C. I., & Cárdenas-Cordero, N. M. (2024). Escape room as a teaching strategy: Proposal for use in high school. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(1), 112–121. Retrieved from https://pablolatapisarre.edu.mx/revista/index.php/rmiie/article/view/95