Virtual Reality as a teaching strategy: Challenges and proposals from the teachers of Azogues-Ecuador

Authors

Keywords:

Educational innovation, study guide, virtual reality, education

Abstract

The integration of Virtual Reality in education has the potential to transform teaching and learning, providing immersive experiences that can increase student motivation and engagement, as well as improve their understanding of complex concepts. Therefore, it is vital to analyze the challenges and proposals of teachers in the city of Azogues for the use of VR as a teaching strategy that strengthens the teaching-learning process. Using a quantitative approach and a non-experimental cross-sectional cohort design, data was collected through surveys administered to 94 teachers from Azogues. The main results indicate that teachers face challenges such as lack of adequate training and training, as well as lack of access to VR technologies and resources. In response to this situation, this research proposes a teaching guide that helps teachers plan, implement and evaluate the use of VR in the classroom. This teaching guide will not only empower teachers with the knowledge and skills necessary to implement VR in their classes, but also encourages an innovative and proactive approach to education, providing teachers with a clear understanding of how to use VR.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agurto-Cabrera, J. C., & Guevara-Vizcaíno, C. F. (2023). Realidad virtual para la mejora del rendimiento académico en estudiantes de educación superior. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 6(Suplemento 2), 233-243. https://doi.org/10.62452/xr07j373

Aznar, I., Romero, J., & Rodríguez, A. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. Edmetic, 7(1), 256-274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139

Barrera, H., Barragán, T., & Ortega, G. (2017). La realidad educativa ecuatoriana desde una perspectiva docente. Revista Iberoamericana de Educación, 75(2), 9-20. https://rieoei.org/RIE/article/view/2629/3612

Calderón, Z., Yépez, M., Dávila, K., & Beltrán, C. (2023). Realidad virtual y aumentada en la educación superior: experiencias inmersivas para el aprendizaje profundo. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(37), 1-15. https://doi.org/10.46652/rgn.v8i37.1088

Campos, E., Hidrogo, I., & Zavala, G. (2022). Impact of virtual reality use on the teaching and learning of vectors. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.965640

Carrillo, M., & Roa, L. (2018). Diseñando el aprendizaje desde el Modelo ADDIE. (Trabajo de grado). Universidad de La Sabana.

Castellanos, D., & Melo, M. (2018). Aproximación a la realidad aumentada y virtual como herramienta didáctica pedagógica: Tecnología con un enfoque a las etnociencias. Anales, 1(376). https://doi.org/10.29166/anales.v1i376.1784

Córcoles, M., Tirado, S., González, J., & Cózar, R. (2023). Uso de entornos de realidad virtual para la enseñanza de la Historia en educación primaria. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, 1-12. https://doi.org/10.14201/eks.28382

Ecuador. Ministerio de Educación. (2018). Estudiantes experimentaron el aprendizaje con realidad aumentada. https://educacion.gob.ec/estudiantes-experimentaron-el-aprendizaje-con-realidad-aumentada/

Ecuador. Secretaría Nacional de Educación Superior, Ciencia y Tecnología. (2018). Realidad virtual: innovando la formación técnica y tecnológica. https://www.educacionsuperior.gob.ec/realidad-virtual-innovando-la-formacion-tecnica-y-tecnologica/

Espinoza, K., Plaza, J., Bravo, B., & Mogrovejo, E. (2023). Realidad Virtual y Educación: Retos y Propuestas Desde Actores Educativos del Bachillerato Público en Ecuador. Estudios y Perspectivas Revista Científica y Académica, 3(2), 156-176. https://doi.org/10.61384/r.c.a..v3i3.40

Ferreira, R., Campanari, R., & Rodríguez, A. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19(33), 223-241. https://doi.org/10.21830/19006586.728

García, L., Porras, D., Adame, J., Delezma, F., López, H., & Ortiz, C. (2020). Realidad Virtual como técnica de enseñanza en Educación Superior: perspectiva del usuario. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 38(1), 111-123. https://doi.org/10.14201/et2020381111123

Instituto Superior Tecnológico del Austro. (2023). Aula ACTIVAR, metodología de estudio innovadora en Mecánica Automotriz. https://insteclrg.edu.ec/aula-activar-metodologia-de-estudio-innovadora-en-mecanica-automotriz/

López, B., Mendoza, F., García, R., Macías, M., & Medina, Y. (2023). Importancia de la Realidad Virtual en el proceso enseñanza-aprendizaje, en nivel básico (preescolar), caso de estudio “Cristóbal Colón”. Revista NeyArt, 1(2), 37-51. https://doi.org/10.61273/neyart.v1i2.35

Marougkas, A., Troussas, C., Krouska, A., & Sgouropoulou, C. (2023). Virtual Reality in Education: A Review of Learning Theories, Approaches and Methodologies for the Last Decade. En Electronics (Switzerland) (Vol. 12, Número 13). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). https://doi.org/10.3390/electronics12132832

Moreno, N., & Galván, M. (2020). Realidad Aumentada y Realidad Virtual para la creación de escenarios de aprendizaje de la lengua inglesa desde un enfoque comunicativo. Didáctica, innovación y multimedia, 38, 1-16. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/371406

Orellana, C. (2016). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. e-Ciencias de la Información, 7(1), 1-24. https://doi.org/10.15517/eci.v7i1.27241

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). Realidad virtual en la escuela. https://courier.unesco.org/es/articles/realidad-virtual-en-la-escuela

Sánchez, M., Aguilar, M., Martínez, J., & Sánchez, J. (2020). Estrategias didácticas en entornos de aprendizaje enriquecidos con tecnología (antes del COVID-19). Universidad Autónoma Metropolitana.

Torres, G., Franco, A., Gutiérrez, M., & Suárez, A. (2017). Metodología para el modelado de sistemas de Realidad Virtual para el aprendizaje en dispositivos móviles. Pistas Educativas, 39, 518-534. http://itcelaya.edu.mx/ojs/index.php/pistas

Urquiza, L., Auria, B., Daza, S., Carriel, F., & Navarrete, R. (2016). Uso de la realidad virtual, en la educación del futuro en centros educativos del Ecuador. Revista Ciencia e Investigación, 1(4), 26-30. https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol1iss4.2016pp26-30

Published

2024-05-01

How to Cite

García-Herrera, E. G., & Guevara-Vizcaíno, C. F. (2024). Virtual Reality as a teaching strategy: Challenges and proposals from the teachers of Azogues-Ecuador. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(2), 127–138. Retrieved from https://pablolatapisarre.edu.mx/revista/index.php/rmiie/article/view/97