Neurodidactic strategy to improve spelling in sixth year students of basic general education
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.122Keywords:
Strategies, neurodidactic, spelling, teaching-learning processAbstract
Contemporary education has taken a complete turn in terms of the different methodologies applied in the teaching-learning process of students. As such, this article entitled: “Neurodidactic Strategy to improve spelling in students in the Sixth Year of Basic General Education”, is proposed by the importance of offering new educational practices that generate positive impacts on the spelling learning process. Due to its importance in the educational environment and given the high rate of students who have difficulties in writing a text due to spelling mistakes, which prevents fluent reading and understanding of its content. Given this problem, the objective was to design a neurodidactic strategy to improve the learning of spelling in students in the sixth year of Basic General Education (EGB) of the Corazón de María Educational Unit for the period 2024–2025. This research was carried out with a mixed approach, the spelling test and surveys were applied to the students; to determine the weaknesses and causes that cause spelling errors in writing. The interviews were applied to managers and teachers, which were validated by specialists. It was possible to learn about the different methods and strategies used by teachers during the teaching-learning process. The result of this research allowed us to reach the conclusion that it is necessary to design and implement Neurodidactic strategies because they allow us to reduce spelling errors that students present when writing a text.
Downloads
References
Alvero Francés, F. (1999). Lo esencial en la ortografía. Pueblo y Educación.
Anaya Bertel, M., Santiago Llorente, D. E., & Serrano Ramírez, M. M. (2021). Estrategias Neurodidácticas para Fortalecer el Proceso de Aprendizaje en Niños Escolarizados con Discapacidad Intelectual. Revista Cedotic, 6(2), 125-162. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8889794&orden=0&info=link
Ayala, S., & Montaner, A. (2017). Revisión del tratamiento de las normas ortográficas de las grafías G y J en manuales de segundo y tercer ciclo de educación primaria y su repercusión en la enseñanza. Contextos Educativos, 2, 83-101. http://doi.org/10.18172/con.2909
Benítez, D., Morocho, R. C., & Luna, E. (2023). Estrategias neurodidácticas para fortalecer el rendimiento académico de los estudiantes con discalculia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 4(3), 1040–1050. https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1129.
Briones Cedeño G. & Benavides Bailón, J. (2021) Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica, Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6(1), 72-81. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512773
Bullón, G. (2017). La neurociencia en el ámbito educativo, Revista Internacional de apoyo a la inclusión logopedia, sociedad y multiculturalidad, 3(1), 118-135. https://www.redalyc.org/journal/5746/574660901005/html/
Casasola Rivera, W. (2022). La neurodidáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje ¿un nuevo paradigma en educación? Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 7 (268). https://doi.org/10.32351/rca.v7.268
Carrillo, Z. (2021). Estrategias Neurodidácticas y su aplicabilidad en los procesos de enseñanza-aprendizaje en los estudiantes de la básica media de la escuela “Ángel Arteaga Cañarte” de la ciudad de Santa Ana. (Tesis de Maestría). Universidad San Gregorio; Portoviejo.
Cuadros Ircañaupa E., & Ogosi Murillo R., & (2024) Competencias comunicativas en la educación Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 417 -430. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.733
Delgado García, J. M. (2000) Neurociencia para pobres. Claves de Razón Práctica, 102, 42-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=151430
Devonshire, V., & Fluck, M. (2010). Spelling development: Fine-tuning strategy-use and capitalising on the connections between words. Learning and Instruction, 20(5), 361-371. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959475209000401
Espinosa Soriano, R. J. (2021). Propuesta de investigación pedagógica para el tratamiento y mejora de la ortografía en los alumnos del Centros de Bachillerato Tecnológico. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2553
Fernández-Rufete Navarro, A. (2015). Enseñanza de la ortografía, tratamiento didáctico y consideraciones de los docentes de Educación Primaria de la provincia de Almería Investigaciones sobre Lectura, 4, 7-24. https://www.redalyc.org/pdf/4462/446243922001.pdf
Figueroa, C., & Farnum, F. (2020). La neuroeducación como aporte a las dificultades del aprendizaje en la población infantil. Una mirada desde la psicopedagogía en Colombia. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 17-26. de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500017&lng=es&tlng=es
Franco-Bayas, M., Sandoval-Pérez, M., Almache-Granda, G., & Mora-Arístega, J. (2021). Importancia de la retroalimentación para mejorar la gramática como una sub-destreza en la escritura por medio de la aplicación web Write & Improve. Polo del Conocimiento, 6(12), 1728-1743. https://doi.org/10.23857/pc.v6i12.3494
Galuschka, K., Görgen, R., Kalmar, J., Haberstroh, S., Schmalz, X., & Schulte-Körne, G. (2020). Effectiveness of spelling interventions for learners with dyslexia: A meta-analysis and systematic review. Educational Psychologist, 55(1), 1–20. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1659794
Gago Galvagno, L. G., & Elgier, A. M. (2018). Trazando puentes entre las neurociencias y la educación. Aportes, límites y caminos futuros en el campo educativo. Psicogente, 21(40), 476-494. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3087
Machicado, M. (2015). Neurodidáctica como estrategia para mejorar el aprendizaje de losestudiantes de las sedes académicas de la Carrera de Ciencias de la Educación de la U.P.E.A. (Tesis de Maestría). Universidad Mayor de San Andrés.
Ocampo Eyzaguirre, D. (2020) Estrategia Neurodidáctica para la formación de investigadores sociales, Delectus, 3(3), 2663-114. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/390/3901680002/index.html
Ramón Guartatanga, M. F., Ortega Sagbay, S. E. & Espinoza, E. (2020). Desarrollo de habilidades cognitivas en lengua y literatura en quinto año de educación básica en Machala. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(1), 128-137. https://doi.org/10.62452/jehjt019
Rodríguez, F., & Sánchez, J. (2018). El desarrollo de la competencia ortográfica en estudiantes de educación secundaria. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 31, 153-171. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=322258746009
Román, F., & Poenitz, V. (2018). La neurociencia aplicada a la educación: aportes, desafíos y oportunidades en América Latina. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 7(1), 88-93. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/5272
Segovia, M. (2018). La falta de aplicación de estrategias metodologicas para el aprendizaje significativo de la ortografía. (Tesis de licenciatura). Universidad Estatal de Milagro.
Tacca Huamán, D., Tacca Huamán, A., & Alva Rodríguez, M. (2019). Estrategias neurodidácticas, satisfacción y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 15-32. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2905
Tamayo V, & León P. (2016). La enseñanza-aprendizaje de la ortografía con enfoque desarrollador. Revista Conrado, 12 (55), 120-128. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/368/360
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eliana Marisela Castro-Alvarado, Denys Alexandra López-Vásquez, Raisa Emilia Bernal-Cerza, Wilber Ortiz-Aguilar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.