Gamification in the evaluation of natural sciences as an alternative for basic education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.124

Keywords:

Gamification, assessment, Natural Sciences, General Basic Education, learning

Abstract

This research highlights the importance of implementing innovative methods in the teaching of Natural Sciences, proposing a system of evaluation activities based on gamification as a methodological alternative. The objective was to design an evaluation system to improve the teaching-learning process in 5th grade students of General Basic Education (EGB). The sample included 40 students and a teacher from the Elías Yúnez Simons Fiscal School. The research used a descriptive-explanatory methodology, with a mixed quantitative-qualitative approach. Surveys and tests were applied, along with observations of students' interactions with the technologies, to evaluate the impact of the gamified activities system. The results showed that the implementation of gamification significantly improved time management, attention, motivation and the use of technological tools during assessments. Student feedback was positive, showing greater interest and participation in learning Natural Sciences. The validation of the system, carried out by educational experts, confirmed its relevance and effectiveness, highlighting its alignment with the objectives of the curriculum and its ability to foster a more dynamic and attractive learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Verónica Rizzo-Villamar, Escuela de Educación Básica “Escuela Fiscal Elías Yúnez Simons”. Ecuador.

 

 

References

Balseca-Castellano, H. F., Moscoso-Bernal, S., & Erazo-Álvarez, J. C. (2022). Gamificación como estrategia de enseñanza de las ciencias naturales en octavo año de educación básica. MQRInvestigar, 6(3), 1753–1773. https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.3.2022.1753-1773

Brown, G. T. (2022). The past, present and future of educational assessment: A transdisciplinary perspective. Frontiers Media SA.

Ecuador. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2024). Políticas transformadoras: hacia el nuevo Ecuador, desde la evaluación educativa. https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/archivosPD/uploads/dlm_uploads/2023/12/PoliticaDAEEV04PRINT.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2021). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Educación general básica subnivel medio. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/12/Curriculo-priorizado-con-enfasis-en-CC-CM-CD-CS_Media.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2022). Currículo priorizado. Subsecretaría de Fundamentos Educativos. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2021/09/Curriculo-Priorizado-2021-2022.pdf

Espinoza Freire, E. E. (2022). La evaluación de los aprendizajes. Conrado, 18(85), 120-127. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442022000200120&script=sci_abstract

Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable operations and computers, 3, 275-285. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666412722000137

Idrobo Gutiérrez, M. A., Costa Samaniego, C. del C., Ramón Salcedo, I. F., & Valle Vargas, M. E. (2022). La gamificación como alternativa para dinamizar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura de ciencias naturales. Green World Journal, 5(3), 041. https://doi.org/10.53313/gwj53041

Morán-Aguilar, M. A., & Barberi-Ruiz, O. E. (2024). Evaluación de las experiencias educativas a través de entornos virtuales en el Subnivel Preparatoria . MQRInvestigar, 8(2), 1200–1227. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.1200-1227

Nenohai, J. A., Rokhim, D. A., Agustina, N. I., & Munzil, M. (2022). Development of Gamification-Based WordWall Game platform on reaction rate Materials. Orbital - the Electronic Journal of Chemistry, 14(2), 116–122. https://doi.org/10.17807/orbital.v14i2.16206

Nussbaum, E. M. (2024). Categorical and Nonparametric Data Analysis: Choosing the Best Statistical Technique. Routledge.

Párraga Flores, F., Holguín Holguín, A. L., Gonzáles Rivera , P. L., & Rodríguez Revelo, E. (2024). Uso de la herramienta tecnológica Wordwall en la evaluación de aprendizaje. Dominio De Las Ciencias, 10(3), 1606–1623. https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.3998

Patiño García, S. J., & Garzón, J. (2024). Efectos de un videojuego en el aprendizaje y la motivación de los alumnos en un curso de Ciencias Naturales. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (71), 81–104. https://doi.org/10.35575/rvucn.n71a5

Quezada-Zapata, D. W., Chancay-García, L. J., & Zambrano-Acosta, J. M. (2024). La gamificación como estrategia de aprendizaje de ciencias naturales en los estudiantes de octavo año de educación básica. MQRInvestigar, 8(1), 801–821. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.801-821

Rahma, T. K., Nurcahyo, A., Ishartono, N., Setyaningsih, R., Setyono, I. D., Putra, D. A., & Fitrianna, A. Y. (2023). Using wordwall as a gamification-based mathematics learning material to support students’ learning activities. AIP Conference Proceedings. https://doi.org/10.1063/5.0141610

Samonte, M. J., Austria, J. K., & Gómez, J. D. (2024). Incorporación de la experiencia del usuario en el diseño de un sistema de aprendizaje electrónico gamificado en ciencias naturales. (Ponencia). 9.ª Conferencia Internacional sobre Educación y Aprendizaje a Distancia. Ciudad de México, México.

Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. (2019). Gamification of Assessments in the Natural Sciences Subject of Primary Education. Educational Sciences: Theory & Practice, 19(1), 95-111. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2019.1.0296

Suárez-Álvarez, J., Fernández-Alonso, R., García-Crespo, F. J., & Muñiz, J. (2022). El uso de las nuevas tecnologías en las evaluaciones educativas: La lectura en un mundo digital. Papeles del Psicólogo, 43(1), 36-47. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0214-78232022000100006

Tirado-Olivares , S., González-Calero, J. A., Cózar-Gutiérrez, R., & Toledano, R. M. (2021). Gamificando la Evaluación: Una Alternativa a la Evaluación Tradicional en Educación Primaria. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.008

Published

2025-01-01

How to Cite

Rizzo-Villamar, L. V., Castañeda-Sarmiento, D. G., & Vergel-Parejo, E. E. (2025). Gamification in the evaluation of natural sciences as an alternative for basic education students. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(1), 37–51. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.124