The Andean Chakra and situated learning as didactic tools to strengthen local identity
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.125Keywords:
Andean chakra, situated education, local identityAbstract
The present research pretends to solve the problem related to the lack of application of teaching tools focused on strengthening the local student’s identity. The objective for that is to establish the Andean chakra and situated learning as teaching tools. This objective is worked through observation and survey. The results obtained are the acceptance of the use of chakra in the teacher’s mythology, considering the local identity as a very important factor to guarantee the strengthening of their identity.
Downloads
References
Acosta, F., Fárez Román, V., & Cevallos, B. (2019). La experiencia de la Chakra, como ambiente de aprendizaje, en el Centro de Educación Infantil de Innovación UNAE. (Ponencia). V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Valencia, España.
Arrúe, C., & Elichiry, N. E. (2014). Aprendizaje Situado, Actividad E Interactividad. Análisis De Talleres De Juego En La Escuela Primaria. Anuario de Investigaciones, 21, 65-73. https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139994006.pdf
Barriga Villanueva, R. (2022). Aprendizaje situado para la sustentabilidad a partir de historias locales sobre preocupaciones, conocimientos y prácticas socio-ecológicas. Revista mexicana de investigación educativa, 27(94). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000300999
Corbetta, S., Boneti, C., Bustamante, F., & Avergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos: Avances y desafíos. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44269-educacion-intercultural-bilingue-enfoque-interculturalidad-sistemas-educativos
Díaz, F. (2006). Enseñanza Situada vínculo entre la escuela y la vida. McGcraw-Hill-Interamericana Editores, S.A.
Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Fredella, C., Cardani, A., & Zecca, L. (2023). Linking Farm and School: A Theoretical Review. Revista Investigación en la Escuela, 106. https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.01
González, V., & Yanacallo, W. (2020). “Aprender haciendo”: Aplicación de la metodología por ambientes de aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 5(7), 188-208. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7518058.pdf
Guelmes, E. L., & Nieto, L. E. (2015). Algunas reflexiones sobre el enfoque mixto de la investigación pedagógica en el contexto cubano. Revista Universidad y Sociedad, 7(1), 23-29. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n1/rus03115.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
Hoyos, A. (2008). Local Identities, Languages, and the Media: Exploration, Logic, and Tension. Signo y Pensamiento, 27, 59-67. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-48232008000200004&script=sci_abstract
Larsson, M. (2022). Farm-based education: Can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi? https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25245.59365
Martínez, O., Trujillo, C., Lomas Tapia, K., Moreno-Vallejo, J., & Dávalos-Gonzales, X. (2019). Saberes matemáticos ancestrales de una chakra andina Ancestral mathematical knowledge of an andean chakra. Espacios, 40(36). https://www.revistaespacios.com/a19v40n36/a19v40n36p15.pdf
Merçon, J. (2021). Comunidades de aprendizaje transdisciplinarias: cuidando lo común. DIDAC, (78), 72–79. https://doi.org/10.48102/didac.2021.78_JUL-DIC.75
Pacheco Sánchez, D. K. ., & Ríos Ríos, S. W. (2019). Identidad local y ejercicio de la ciudadanía en jóvenes de Villa El Salvador. INNOVA Research Journal, 4(3.2), 114–130. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.2.2019.1104
Pimienta Betancur, A. (2007). La configuración de la identidad local en la diversidad cultural: El caso de Caucasia. Revista Palobra Palabra Que Obra, 8(8), 60–77. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.8-num.8-2007-226
Rodríguez, M. S. (2021). Aprendizaje y Enseñanza en contextos Familiares y Comunitarios de la cultura Mapuche. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(44), 217-232. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.013
Rosero Garcés, F., Aguilar Guamán, J., & Duchi Zaruma, A. . (2017). La huerta UNAE, un espacio pedagógico innovador . Mamakuna, (6), 56–65. https://doi.org/10.70141/mamakuna.6.177
Sagástegui, D. (2004). Una apuesta por la cultura: El aprendizaje situado. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 24, 30-39. https://www.redalyc.org/pdf/998/99815918005.pdf
Smeds, P., Jeronen, E., & Kurppa, S. (2015). Farm Education and the Value of Learning in an Authentic Learning Environment. International Journal of Environmental and Science Education, 10, 381-404. https://doi.org/10.12973/ijese.2015.251a
Zumeta, M., & Orfila, R. (2019). La escuela en la construcción de la identidad sociocultural de la localidad. Educare, 23(3). https://doi.org/doi.org/10.46498/reduipb.v23i3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Blanca Marlene Vásquez-Gualapuro, Diana Cecilia González-Maldonado, Roxana Auccahuallpa-Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.