Conception of the universal design of learning in the field of academic tutoring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.128

Keywords:

Universal Learning Design, academic tutoring, educational inclusion model

Abstract

The Universal Design of Learning emerges as an educational paradigm that transcends the integration of knowledge, which goes towards a model of educational inclusion, where diversity becomes a pedagogical value to be promoted. This article addresses the implementation of Universal Learning Design (UDL) in higher education, particularly in the field of academic tutoring. The perceptions, experiences and meanings constructed by students regarding inclusive pedagogical strategies are explored. The main purpose is to understand, from the student perspective, the experiences, perceived barriers and potential identified in an educational model that seeks to transform traditional practices towards a real and equitable inclusion of cognitive diversity. The results highlight that the conception of DUA in the field of tutoring improves academic performance, promotes motivation, and enriches the learning experience in a personalized way. This approach transcends instrumental adaptations to position itself as an ethical and transformative paradigm, where diversity is not seen as a limitation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María José Espinoza-Soria, Universidad Metropolitana. Ecuador.

 

 

References

Álvarez, P., & González , M. (2005). La tutoría académica en la enseñanza superior: una estrategia docente ante el nuevo reto de la convergencia europea. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 8(4), 1-5. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217017876003.pdf

Badillo, J. (2007). La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Revista de Investigación Educativa, 5, 1-22. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121712006.pdf

Caguana, D., Esteves, Z. I., Villao, F., & Garcés, N. N. (2024). Luz. Edición 98. III Época. Diseño Universal para el Aprendizaje. El caso de la Universidad de Guayaquil, 23(1), 1-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814-151X2024000100014

Domínguez, Y., & Rojas, A. L. (2021). La tutoría de acompañamiento, desde un enfoque inclusivo, en la formación del profesional en la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 223-233. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n5/2218-3620-rus-13-05-223.pdf

Dueñas Buey, M. L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358-366. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230785016.pdf

Espinoza, C. X. (2021). Universidad de inclusión, innovación y cambio. Editorial Universo Sur.

Fernández, D., Maza, J., Ludeña, N., & Montero, I. (2024). Principios del diseño universal de aprendizaje (DUA) aplicados a la enseñanza del inglés: análisis teórico y práctico. Revista Social Fronteriza, 4(5). https://doi.org/https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(5)414

Molina, M., Suárez López, D., Eliécer Villarreal, J., Ibarra Mares, A., & Calvo Muñozda, C. (2016). Escuela inclusiva y subjetividad, categorías para el desarrollo del talento en niños y niñas. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 103-115. https://www.redalyc.org/pdf/695/69549127011.pdf

Montano, F., Brito, M. L., & Flores, N. (2022). Perfeccionamiento de la estrategia institucional de universidad inclusiva. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 476-481. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2728

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Conferencia Mundial de Educación Superior WHEC2022. Reinventando la Educación Superior para un Futuro Sostenible. Barcelona: Unesco. https://doi.org/https://en.unesco.org/sites/default/files/whec2022-concept-note-es.pdf

Rojas , A. L., García, I., Alfonso, Y., & Domínguez, Y. (2022). La tutoría académica en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje en la Educación Superior. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(S1), 298-306. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/486/482

Rojas, A. L., Estévez , M. A., & Domínguez, Y. (2017). Concepción de las tutorías, desde un enfoque inclusivo, en la carrera de Talento Infantil de la Universidad Metropolitana de Ecuador. Universidad y Sociedad, 9(2), 225-231. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/634

Published

2025-01-01

How to Cite

Rojas-Valladares, A. L., Soria-León, N. G., Espinoza-Soria, M. J., Domínguez-Urdanivia, Y., Lafita-Frómeta, R., & Montano-Rodríguez, F. (2025). Conception of the universal design of learning in the field of academic tutoring. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(1), 82–90. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.128