ICT in mathematics teaching in primary education: Challenges and opportunities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.130

Keywords:

ICT, education, mathematics, elementary school, challenges, opportunities, students, teachers

Abstract

Information and Communication Technologies are presented in different fields as a key tool for the transformation and modernisation of processes, including the educational field. The aim of this research is to analyse the uses of ICT in the teaching of mathematics in elementary education in an educational unit in Pachuca de Soto, Hidalgo, during the 2023-2024 school year; for its development, a descriptive research with a qualitative phenomenological design was carried out by means of interviews with teachers from third to sixth grade under the full-time modality, morning shift belonging to this educational unit. The findings highlight the role played by ICT in the teaching of mathematics in primary education, recognising their ability to enrich classroom dynamics and improve the learning experience, as well as the challenges involved in their implementation, such as the need for continuous teacher training, the lack of adequate resources, and the management of distractions, highlighting their appropriate use and their integration through pedagogical strategies. This research offers a comprehensive view of the impact of ICT on the mathematics teaching process, its incorporation and its application in the classroom. It highlights that, although the integration of ICT presents challenges, its potential to enhance learning is significant, provided that it is implemented in an efficient and effective way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Moreno-Tapia, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México.

 

 

References

Agurto-Gallo, N., Beltrán-Galarza, K., & Bravo-Otorongo, F. (2023). Uso de las TIC en los Estudios Sociales. Colegio “Santísimos Corazones”, Pasaje, El Oro, Ecuador. Revista Transdisciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(2), 64-73. https://doi.org/10.58594/rtest.v3i2.78

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología (1.a ed.). Paidós Educador.

Artavia-Díaz, K., & Castro-Granados, A. (2021). Modelos de competencias digitales docentes: el impacto de las TIC en el rol docente. Educación Superior, 32, 37-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9026063

Blanco, J., Rocha, J., Rocha, E., Rocha, M. E. R., & Criollo, L. (2024). La Necesidad de Capacitación Docente para una Implementación Efectiva de la Tecnología Educativa en el Aula. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(2), 2347-2367. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10676

Bueno-Díaz, M. (2022). Las TIC como Mediadoras Didácticas en los Procesos de Aprendizaje del Área de Matemáticas. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 36-45. https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.318

Carneiro, R., Toscano, J., & Diaz, T. (2021). TIC: Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf

Carrasco-Mullins, R., & Villero, M. (2022). TIC, globalización y educación: triada emergente en el nuevo orden social. Delectus, 5(1), 78-86. https://doi.org/10.36996/delectus.v5i1.164

Cuetos, M., Argüeso, E., Grijalbo, L., Escamilla, V., & Ballesteros, R. (2020). Potencialidades de las TIC y su papel fomentando la creatividad: percepciones del profesorado. RIED Revista Iberoamericana de Educación A Distancia, 23(2), 287-306. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26247

George, C. (2020). Reducción de obstáculos de aprendizaje en matemáticas con el uso de las TIC. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-16. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.697

Gutiérrez, H., Aristizábal, J., & Rincón, J. (2020). Procesos de visualización en la resolución de problemas de matemáticas en el nivel de básica primaria apoyados en ambientes de aprendizaje mediados por TIC. Sophia, 16(1), 120-132. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.975

Hernández, M., Saams, S., & Mayorga, E. (2024). Importancia de las TIC para la Enseñanza de las Matemáticas en la Edad Escolar en Latinoamérica: Revisión Literaria. Saber Ser, 1(1), 29-46. https://doi.org/10.35997/saberser.v1i1.7

López, N. (2022). Kahoot!, Plickers y Socrative: recursos TIC para evaluar contenidos educativo-musicales en educación primaria. Apertura, 14(1), 6-25. https://doi.org/10.32870/ap.v14n1.2134

Macas, C., Granda, L., & Carbay, W. (2021). Rol del docente en la alfabetización digital en el siglo XXI. Sociedad & Tecnología, 4(S2), 350-363. https://doi.org/10.51247/st.v4is2.156

Malpica, M., & Estupiñán, O. (2024). Las TIC y las TAC en la Enseñanza de las Matemáticas en el Nivel de Básica Primaria Rural y Urbana. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 12009-12027. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10651

Molina-Linares, D. (2024). Aplicación de la Alfabetización Digital Gamificada para Potenciar Habilidades Matemáticas en Primaria. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(1), 412-422. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.501

Moriarty, D., & Fragueiro, M. (2024). Las TIC en Educación Primaria a través del aprendizaje basado en proyectos. EA, Escuela Abierta: Revista de Investigación Educativa, 27, 59-76. https://doi.org/10.29257/EA27.2024.05

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2023). Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education: A tool on whose terms? https://doi.org/10.54676/uzqv8501

Reyes, R., & Prado, A. (2020). Las Tecnologías de Información y Comunicación como herramienta para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44(2), 1-19. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38781

Rodríguez-García, M. D. C., & García-Robelo, O. (2023). Las Tecnologías de la información y la comunicación en la práctica docente con alumnos universitarios de nuevo ingreso durante COVID-19. Revista Transdisciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(1), 26-36. https://doi.org/10.58594/rtest.v3i1.61

Ros, J. (2021). Innovaciones en el ámbito educativo: TIC y trabajo cooperativo en educación primaria. Athlos: Revista Internacional de Ciencias Sociales de la Actividad Física, el Juego y el Deporte, 22, 44-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7767302

Rostro, A., & González, S. (2019). El uso de las TIC y el proceso de aprendizaje de las matemáticas en el eje de forma, espacio y medida en un grupo de 5° de educación primaria. (Tesis de licenciatura). Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí.

Sosa, M., & Valverde, J. (2022). Hacia una educación digital: Modelos de integración de las TIC en los centros educativos. RMIE Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(94), 939-970. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8644399

Uvidia, C. (2021). Uso de las TIC en la resolución de problemas matemáticos. CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales (Barquisimeto, Venezuela), 49, 231-244. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/06/Ed.49231-244-Uvidia.pdf

Varela-Ordorica, S., & Valenzuela-González, J. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.10

Zavala, D., Cobos, J., Muñoz, K., & Muñoz, G. (2021). TIC y el fortalecimiento de competencias matemáticas en estudiantes de pedagogía de la enseñanza matemática. Horizontes: Revista de Investigación En Ciencias de la Educación, 5(21), 1363-1374. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.281

Published

2025-01-01

How to Cite

Jacinto-Rodríguez, A. I., & Moreno-Tapia, J. (2025). ICT in mathematics teaching in primary education: Challenges and opportunities. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(1), 101–116. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.130