Use of technological resources in Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i2.84

Keywords:

Physical Education, educational technology, motivation, educational agents, teacher

Abstract

The use of technological resources in Physical Education classes has proven to be an effective tool to motivate students to practice this discipline, with a more active and dynamic participation in physical activities. The objective was to analyze the level of knowledge that professionals of Physical Education and sports training, postgraduates and graduates of an important master's degree of the Ecuadorian Austro have about the technological resources that are applied in the classes. The research was descriptive with a qualitative and cross-sectional approach, the TPACK questionnaire was applied, the data collected were analyzed through the statistical package spss version 25, the population consisted of 137 professionals in the area of Physical Education and sports training postgraduates and graduates of an important master's degree in the Ecuadorian Austro. The results of the study revealed that the level of pedagogical technological knowledge of these professionals was medium and high. On the other hand, the variables sex, third or fourth level of professional training and the type of public or private institution did not determine the level of knowledge and use of technology applied in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ruth Noemi Yupa-Allaico, Universidad Católica de Cuenca. Ecuador.

 

 

 

References

Arévalo-Duarte, M. A., García-García, M. Ángel, & Hernández-Suárez, C. A. (2019). Competencias TIC de los docentes de matemáticas en el marco del modelo TPACK: Valoración desde la perspectiva de los estudiantes. Civilizar, 19(36), 115–132. https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/v19n36a07

Aznar Díaz, I., Cáceres Reche, M. P., Trujillo Torres, J. M., & Romero Rodríguez, J. M. (2019). Impacto de las apps móviles en la actividad física: un meta-análisis (Impact of mobile apps on physical activity: A meta-analysis). Retos, 36, 52–57. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/66628

Cózar Gutiérrez, R., Zagalaz, J., & Sáez López, J. M. (2015). Creando contenidos curriculares digitales de Ciencias Sociales para Educación Primaria. Una experiencia TPACK para futuros docentes. Educatio Siglo XXI, 33(3), 147–168. https://revistas.um.es/educatio/article/view/240921

Díaz Barahona, J. (2020). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física (Challenges and opportunities of mobile technology in physical education). Retos, 37, 763–773. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/68851

Fernández-Espínola, C., & Ladrón-de-Guevara Moreno, L. (2016). El uso de las TIC en la Educación Física actual. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (5), 17-30. https://doi.org/10.33776/remo.v0i5.2740

Jama-Zambrano, V. R., & Cornejo-Zambrano, J. K. (2016). Los recursos tecnológicos y su influencia en el desempeño de los docentes. Dominio De Las Ciencias, 2(3), 201–219. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/316

López Domínguez, H., & Carmona Vázquez, H. (2017). El uso de las TIC y sus implicaciones en el rendimiento de los alumnos de bachillerato. Un primer acercamiento. Education in the Knowledge Society, 18(1), 21-38. https://www.redalyc.org/pdf/5355/535554765002.pdf

López Tene, I. A., Aldas Arcos, H. G., & Cobos Bermeo, N. A. (2022). La realidad aumentada como recurso didáctico en la enseñanza de la Educación Física. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 267-286. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8651462.pdf

Menescardi, C., Suárez-Guerrero, C., & Lizandra, J. (2021). Formación del profesorado de educación física en el uso de aplicaciones tecnológicas. Apuntes Educación Física y Deportes, 37(144), 33-43. https://revista-apunts.com/formacion-del-profesorado-de-educacion-fisica-en-el-uso-de-aplicaciones-tecnologicas/

Sevillano García, M. L., & Fuero Colmena, R. (2013). Formación inicial del profesorado en TICs: Un análisis de Castilla- La Mancha. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 17(3), 151–183. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19682

Villacres Arias, G. E., Espinoza Freire, E. E., & Rengifo Ávila, G. K. (2020). Empleo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación como estrategia innovadora de enseñanza y aprendizaje. Universidad Y Sociedad, 12(5), 136–142. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1691

Published

2024-05-01

How to Cite

Yupa-Allaico, R. N., & Aldas-Arcos, H. G. (2024). Use of technological resources in Physical Education classes. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(2), 53–61. https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i2.84