Interdisciplinarity between the subject of database management systems and artificial intelligence at the Metropolitan University of Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i2.87

Keywords:

Interdisciplinarity, interrelation, databases, expert systems, decision making, prolog

Abstract

The present shows a combination between two subjects fundamentally during the information systems degree at the Metropolitan University. The Database Management Systems subject in which students learn about data persistence through the PostgreSQL relational database manager with the use of procedural languages ​​such as SQL and PL/pgSQL and the Artificial Intelligence subject in the which study expert systems as a solution to help decision making. For the latter, a logical language is studied, which is the prolog, which supports its bases with the discrete mathematical subject of the degree itself. The purpose of the article is to show a direct interrelation between what was studied in both subjects through an interdisciplinary exercise coupling the technologies of both to achieve hybrid solutions with greater strengths.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine Fernández, F., García Batista, G. A., Addine Fernández, F., & García Batista, G. A. (2022). Formación interdisciplinaria a nivel doctoral en Cuba. ¿Proceso y resultado? Revista Cubana de Educación Superior, 41. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142022000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Alfonso Moreira, Y., Valladares González, M. G., & Fernández Marín, M. Ángel. (2020). Elaboración de los instrumentos de evaluación: una propuesta para la atención integral en entornos virtuales. Revista Conrado, 16(77), 466–474. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1622

Bermejo Salmon, M., Martínez Manrique, R. de la C., & Suárez Caimary, I. L. (2023). La integración del contenido en la enseñanza de postgrado desde la interdisciplinariedad. Revista Conrado, 19(93), 70–78. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3161

Fernández Marín, M. Ángel, Alfonso Moreira, Y., Valladares González, M. G., & Alfonso García, A. B. (2022). Articulación de la academia, la investigación y vinculación: concepciones y proyecciones desde la práctica virtual. Universidad Y Sociedad, 14(4), 505–512. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3072

Fiallo Rodríguez, J. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: Un reto para la calidad de la educación. Pueblo y Educación.

Henao Villa, C. F., García Arango, D. A., Aguirre Mesa, E. D., González-García, A., Bracho Aconcha, R., Solorzano-Movilla, J. G., Arboleda-Lopez, A. P., Henao-Villa, C. F., García-Arango, D. A., Aguirre-Mesa, E. D., González-García, A., Bracho-Aconcha, R., Solorzano-Movilla, J. G., & Arboleda-Lopez, A. P. (2017). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 179-197. https://doi.org/10.22507/rli.v14n1a16

Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, M., Stable Rodríguez, A., Núñez Martínez, M., Masó Rivero, R., & Rojas Rivero, B. (2016). La interdisciplinariedad: Una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. MediSur, 14(3), 320-327. https://www.redalyc.org/pdf/1800/180045822018.pdf

López León, N. U. (2017). Modelo didáctico de tratamiento interdisciplinario del contenido de la asignatura física con los contenidos de las asignaturas de ciencias naturales en la educación preuniversitaria. (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Granma.

Montero Silveira, E., Almenares Atencio, D., & Martínez Roselló, M. (2017). La integración de contenidos en la formación permanente de los recién graduados en las ciencias pedagógicas. Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma, 14(46), 14-26. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/182

Ortiz Torres, E. A. (2012). La interdisciplinariedad en las investigaciones educativas. Didáctica y Educación, 3(1). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/71

Raraz Vidal, J. (2023). La Importancia de las Bases de Datos para el Entrenamiento en Inteligencia Artificial. Revista Peruana de Investigación en Salud, 7(3), 121-122. https://doi.org/10.35839/repis.7.3.1970

Rosero Armijos, M. C., Pinos Robalino, M. P., & Segovia Palma, M. P. (2017). La interdisciplinariedad desde la asignatura de Histología General y Dentaria en la carrera de Odontología. Universidad Y Sociedad, 9(1), 137–142. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/526

Sotolongo León, A. R., & Vazquez Ortíz, Y. (2016). PL/pgSQL y otros lenguajes procedurales en PostgreSQL. Editorial XXX.

Van Der Linde, G. (2014). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? Cuaderno de Pedagogia Universitaria, 4(8), 11-12. https://doi.org/10.29197/cpu.v4i8.6

Published

2024-05-01

How to Cite

Fernández-Marín, M. Ángel, Montano-Rodríguez, F., González-Tolmo, D., & Manso-Rivero, Y. (2024). Interdisciplinarity between the subject of database management systems and artificial intelligence at the Metropolitan University of Ecuador. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(2), 81–88. https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i2.87