The process of pedagogical and human professional improvement of the teachers of the Metropolitan University of Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i2.90Keywords:
Education, pedagogical professional improvement, professionalization and professional pedagogical competenciesAbstract
The process of professional pedagogical improvement of the teachers who make up the different careers of the Metropolitan University of Ecuador (UMET), is characterized in this article as a systematic, continuous and conscious pedagogical process, where factors that start from the determination of needs intervene. cultural, educational and investigative, and where the professional motivation of the teacher, the accumulated practical experience and continuous improvement based on the development of professional pedagogical competencies and those specific to the discipline he teaches, will allow a continuous and upward change in his performance. All of the above is supported by current approaches to pedagogy, didactics, sociology, psychology and research, which allows the implementation of this process to raise the professional and human level of practicing teachers and guarantee the quality of the professional training process that UMET develops in each of its careers.
Downloads
References
Castellanos, B., Livina, U., & Fernández, A. M. (2003). La gestión de la actividad de Ciencia e innovación tecnológica y la competencia investigativa del profesional de la Educación. Pedagogía 2003. Curso 18. Educación Cubana.
Corral Ruso, Roberto. (2005). El currículo docente basado en competencias. Universidad de La Habana.
Fernández Marín, M. Á., Valladares González, M. G., & Alfonso Moreira, Y. (2022). Propuesta interactiva para el desa¬rrollo de las competencias digitales. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(2), 89-95. http://www.remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/502/515
Llivina Lavigne, M. (2001). La investigación en las Ciencias de la Educación en los umbrales del nuevo milenio. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Montano Rodríguez, F. (2010). Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño profesional de los profesores de música de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona. (Tesis Doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”.
Montano Rodríguez, F., & Guillén Pereira, L. (2019). Realidad y perspectiva de la Responsabilidad Social Universitaria en la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Espacios, 40(26). https://www.revistaespacios.com/a19v40n26/19402617.html
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura- (2015) Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697
Rodríguez Cabral, J. M. (2022). Estrategias de evaluación por competencias utilizadas por los docentes en entornos virtuales de aprendizaje en la Universidad Abierta para Adultos. (Tesis Doctoral). Universitat de les Illes Balears.
Rojas Valladares, A. L., & Soria León, G. (2016). Reflexiones acerca de la profesionalización docente en función de la calidad de los procesos universitarios, en la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 8 (2), 196-201. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n2/rus25216.pdf
Universidad Metropolitana del Educador. (2019) Reglamento del Centro de Formación de Docencia Universitaria (CEFDU). https://umet.edu.ec/reglamento-del-centro-de-formacion-en-docencia-universitaria-cefdu/
Velázquez Avila K., & Santiesteban Naranjo E. (2018). Dicotomía entre habilidad y competencia. Opuntia Brava, 9(1), 40-49. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/116
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.