The children's story as a teaching resource to develop creativity in Early Education students: A case study in Nazón Ecuador

Authors

Keywords:

Storytelling, creativity, Nursery schools, short stories, genially

Abstract

The purpose of this article is to analyze how children's stories can be used as a didactic resource for the development of creativity in 4-year-old children at the Colombia School for the 2023-2024 school year. The research is framed within a descriptive approach with a quasi-experimental and longitudinal cohort design, given that data collection was carried out before and after the intervention. A qualitative method was used that included the application of a survey composed of 17 non-parametric questions, validated by the Delphi method and alpha reliability analysis, obtaining a value of 0.742. The sample consisted of 18 students between 4 and 5 years of age, belonging to the initial stage of the Colombia School, located in the province of Cañar, Biblián canton, Nazón parish. This instrument allowed us to evaluate the participation and motivation of the students, which facilitated the development of an intervention program in Genially, combined with the instructional model Design Thinking, offering an innovative approach to enhance the use of storytelling in preschool education. The intervention proposal generated interactive and engaging experiences that fostered children's active participation in the learning process. The results obtained support the usefulness of the story as a didactic resource, underlining its importance in the development of creativity and imagination in the previous stage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Analuiza-Alvarado, V.-E., Vilca-Parra, Y.-M., & Matilla-Parra, C.-W. (2023). Recursos didácticos para el desarrollo sensorial para niños de preescolar. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 10(3), 1–17. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3618

Bálsamo-Estévez, M.-G. (2022). Teoría psicogenética de Jean Piaget: aportes para comprender al niño de hoy que será el adulto del mañana. Serie Cuadernos de Psicología y Psicopedagogía, 7, 2–42. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/13496/1/teor%C3%ADa-psicogen%C3%A9tica-jean-piaget.pdf

Borrás-Gené, O. (2015). Fundamentos de la gamificación. https://oa.upm.es/35517/1/fundamentos%20de%20la%20gamificacion_v1_1.pdf

Córdova-Cando, D.-J., Fernández-Bernal, R.-E., Rivadeneira Díaz, Y.-M., & Jaya-Vivanco, M.-A. (2021). El cuento infantil, como estrategia didáctica, para el desarrollo emocional en la educación inicial. Polo Del Conocimiento: Revista Científico - Profesional, 6(5), 560–579. https://doi.org/10.23857/pc.v6i5.2680

Ecuador. Ministerio de Educación. (2023). Lineamientos específicos para la implementación de la hora de “Animación a la lectura”. https://recursos.educacion.gob.ec/red/lineamientos-especificos-para-la-implementacion-de-la-hora-de-animacion-a-la-lectura/

Egan, K. (2010). La imaginación: una olvidada caja de herramientas del aprendizaje. Praxis Educativa (Arg), 14(14), 12–16. https://www.redalyc.org/pdf/1531/153115865002.pdf

Esquivias-Serrano, M. -T. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria, 5(1), 1–17.

Fernández-Serón, C.-G. (2010). El cuento como recurso didáctico. Innovación y Experiencias Educativas, 45, 1–9. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_26/CRISTINA_GEMA_FERNANDEZ_SERON_01.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2018). MEC y UNICEF presentan proyecto para fomentar la lectura. https://www.unicef.org/paraguay/comunicados-prensa/mec-y-unicef-presentan-proyecto-para-fomentar-la-lectura

González-García, M. (2023). Los cuentos infantiles como instrumento para integración de personas con diversidad funcional. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Vallodolid.

González-Martínez, M. (2021). El cuento como estrategia didáctica para el fortalecimiento del lenguaje oral en los niños de la etapa preescolar. Revista Nacional Científica Estudiantil, 2, 54–71. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/renaciente/article/view/1826/1706

Guerra-García, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 7(2), 1–21. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2033

Lor, R. (2017). Design thinking in education: a critical review of literature. (Ponencia Asian Conference on Education & Psychology. Bangkok, Thailand.

Maldonado-Hernández, L., Rodríguez-Martínez, I., & Vargas-Algarín, L. (2022). El cuento como estrategia motivadora. (Trabajo de grado). Corporación Universidad de La Costa.

Melo-Cárdenas, G. (2010). El cuento como recurso para desarrollar el lenguaje oral básico en niños de tercer grado de preescolar. (Trabajo de grado). Universidad Pedagógica Nacional.

Méndez-del-Portal, R. (2017). El valor del cuento como recurso didáctico. Educación, 23, 41–44. https://doi.org/10.33539/EDUCACION.2017.N23.1167

Mendoza-López, X. (2023). El cuento infantil como estrategia didáctica para el desarrollo del razonamiento lógico. (Tesis de maestría). Universidad San Gregorio De Portoviejo.

Ñauñay-Guerrero, D.-Y., Carbo-García, J.-C., Zumba-Iza, E.-P., & Idrovo-Calle, M.-J. (2023). El cuento como recurso para desarrollar el pensamiento. INNDEV -Innovation & Development Ciencias Del Sur, 2(1), 31–38. https://revistas.itecsur.edu.ec/index.php/inndev/article/view/59/22

Patiño-Mendieta, J.-A. (2020). El cuento infantil como recurso para el desarrollo de la creatividad en niños de 4 a 5 años. (Trabajo de grado). Universidad Técnica de Ambato.

Pérez-Molina, A.-I., Pérez-Molina, D., & Sánchez-Serra, R. (2013). El cuento como recurso educativo. 3Ciencias, 2(4), 2–29. https://3ciencias.com/articulos/articulo/el-cuento-como-recurso-educativo/

Pérez-Ruiz, R.-M. (2023). La gamificación en lectoescritura: Recurso para alumnado de altas capacidades. (Trabajo de investigación). Universidad de Jaén.

Rauth, I., Koppen, E., Jobs, B., & Meinel, C. (2010). Design Thinking: An Educational Model towards Creative Confidence. First International Conference on Design Creativity. https://www.designsociety.org/publication/30267/Design+Thinking%3A+An+Educational+Model+towards+Creative+Confidence

Rodríguez, H.-G., Marroquín-Ciendúa, F., Marroquín-Ciendúa, P., & Jiménez-Bohórquez, V. (2020). La globalización en Educación Infantil: el uso de cuentos infantiles. Conference on Educational Research and Innovation. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=779629&orden=0&info=open_link_libro

Sánchez-Segura, Dolores. M. (2020). La influencia de la creatividad en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en educación infantil. REICE, 10(2), 68–85. https://www.redalyc.org/pdf/551/55124596006.pdf

Toledo-Palomino, P., Toda, A. M., Oliveira, W., & Alexandra, C. (2019). Narrative for gamification in education: Why should you care? IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2019, 97–99. https://doi.org/10.1109/ICALT.2019.00035

Ventura-Machuca, C.-F. (2020). Estado del arte sobre los cuentos infantiles como recurso didáctico para desarrollar el lenguaje oral en educación inicial a nivel latinoamericano (2010-2020). (Trabajo de titulación). Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Vygotsky, L. S. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Ediciones Fausto.

Published

2024-05-01

How to Cite

Cárdenas-Gallegos, R. G., & Moscoso-Bernal, S. A. (2024). The children’s story as a teaching resource to develop creativity in Early Education students: A case study in Nazón Ecuador. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(2), 116–126. Retrieved from https://pablolatapisarre.edu.mx/revista/index.php/rmiie/article/view/96