Genially as a teaching strategy to strengthen reading: An experience with students aged six to seven years

Authors

Keywords:

Genially, reading, educational games, educational strategies, teaching, learning

Abstract

The objective of this research was to improve the teaching and learning of reading in students aged six to seven years at the Colombia basic general education school, located in the Nazón parish, where a lack of interest and motivation towards reading was evident. A mixed approach of descriptive scope and quasi-experimental design was adopted, collecting data before and after the intervention. The methodological approaches included the hypothetical-deductive to address the research question and the historical-logical to develop the theoretical framework and state of the art. A survey of 20 questions was applied before and after, measured using the Likert scale, validated by the Delphi method and with a Cronbach's alpha reliability of 0.927. Data analysis with JASP software revealed that motivation and interest in reading were low in the pretest. Based on these results, the strategy "Genially: Innovating Didactics to Enhance Reading in Children from 6 to 7 Years Old" was developed and implemented, adapted to Design Thinking instructional design. The post test showed a significant increase in motivation and interest in reading, confirming that Genially is a useful tool to encourage reading in children, improving their motivation and participation in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antolín, M. (2020). Gamificación y Flipped classroom en la enseñanza del español como lengua extranjera. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Cantabria.

Chasipanta-Llulluma, R.-P. (2023). Herramienta multimedia Genially para fortalecer la enseñanza aprendizaje de la lecto-escritura en niños segundo de básica. (Trabajo de titulación). Universidad Nacional de Educación.

Ecuador. Ministerio de Educación y Cultura. (2017). Plan Nacional de Promoción del Libro y Lectura “José de la Cuadra”. https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2018/09/42_Plan_Nacional_Lectura_Ecuador-1.pdf

Ecuador. Ministerio de Educación. (2024). Colmena Herramientas para la construcción participativa de los Instrumentos de la gestión escolar. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/04/Colmena-modulos-integrados.pdf

Espinoza-Pérez, R.-G., García-Herrera, D.-G., Álvarez-Lozano, M.-I., & Erazo-Álvarez, J.-C. (2020). Genially y Powtoon como recursos didácticos en Básica Elemental. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 439–457. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1053

García-Rodríguez, A., & Gómez-Díaz, R. (2016). Lectura Digital Infantil. Dispositivos, Aplicaciones y Contenidos. Revista Interamericana de Bibliotecología, 43(1), 1–4. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v43n1eRs1

Genially. (2019). Aprende todo sobre los contenidos interactivos. https://blog.genially.com/contenidos-interactivos/

González-Moya, O., Ramos-Rodríguez, E., & Vásquez-Saldías, P. (2021). Implicaciones de la gamificación en educación matemática, un estudio exploratorio. Revista de Educación a Distancia, 21(68), 1–22. https://doi.org/10.6018/red.485331

Gortaire-Díaz, D., Beltrán-Moreno, M., Mora-Herrera, E., Reasco-Garzón, B., & Rodríguez-Torres, M. (2023). Constructivismo y conectivismo como métodos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria actual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 14046–14058. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4672

Guzmán-Rivera, M.-Á., Escudero-Nahón, A., & Canchola-Magdaleno, S.-L. (2020). “Gamificación" de la enseñanza para ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas: cartografía conceptual. Sinéctica, 54. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-002

Isquise-Aroni, M.-E., & Rivera-Rojas, L.-G. (2020). La importancia de la gamificación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. (Trabajo de investigación). Universidad San Ignacio de Loyola.

López-Arciniega, L.-A., Ramírez-Covarrubias, A.-C., Villegas-González, M.-P., & Arriaga-Nabor, Ma.-O. (2023). Gamificación en la Educación Superior. CISA, 5(5), 1–13. https://doi.org/10.58299/cisa.v5i5.59

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura. (2019). La UNESCO llama a fortalecer los aprendizajes en Ecuador y destaca sus avances en Matemática y Ciencias en séptimo grado. https://fucav.org/wp-content/uploads/2023/11/INFORME-ERCE.pdf

Otero-Hamburfer, M.-J. (2021). Implementación de Genially como estrategia Lúdico-pedagógico para fortalecer el proceso de comprensión lectora en los estudiantes de grado cuarto del colegio del Sagrado Corazón-Calle 74 de Barranquilla (Atlántico). (Trabajo de Grado). Universidad de Santander.

Peñas-Moreno, M.-C., Garcia-Herrera, D.-G., Guevara-Vizcaíno, C.-F., & Erazo-Álvarez, J.-C. (2020). Gamificación en Centros de Desarrollo Infantil. KOINOMIA, 1(1), 570–588. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.798

Pin Neira, M. C., & Carrión Mieles, J. E. (2022). Gamificación: Estrategia metodológica para el desarrollo de destreza de lecto-escritura. Revista Científica Sinapsis, 21(1). https://doi.org/10.37117/s.v21i1.604

Puñales-Ávila, L., Fundora-Martínez, C., & Torres-Estrada, C.-D. (2017). La enseñanza de la lectoescritura en la Educación Primaria: reflexión desde las dificultades de aprendizaje. Atenas, 1(37), 124–132. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055147009/478055147009.pdf

Rauth, I., Köppen, E., Jobst, B., & Meinel, C. (2010). Design Thinking: An Educational Model towards Creative Confidence. ICDC. https://www.designsociety.org/publication/30267/Design+Thinking%3A+An+Educational+Model+towards+Creative+Confidence

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. https://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/_media/cursos/tic/s1x1/modul_3/conectivismo.pdf

Published

2024-05-01

How to Cite

Herrera-Luna, A. L., Álvarez-Lozano, M. I., & Flores-Chuquimarca, D. K. (2024). Genially as a teaching strategy to strengthen reading: An experience with students aged six to seven years. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 3(2), 139–148. Retrieved from https://pablolatapisarre.edu.mx/revista/index.php/rmiie/article/view/98