Comparative analysis, traditional methodology versus artificial intelligence supported by learning analytics in the teaching of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.133Keywords:
Learning analytics, mathematics teaching, artificial intelligence, digital teaching resourceAbstract
Currently, comparative studies between different teaching methodologies have gained strength due to the rise of digital teaching resources, which also generate a significant amount of data that are functional from the perspective of learning analytics. The objective of this research was to compare the use of artificial intelligence versus traditional methodology supported by learning analytics to improve the teaching-learning process of mathematics. The methodology used was quantitative from a positivist paradigm using a type of analytical observational study with a before and after design. The methods used from a theoretical point of view were analytical-synthetic and hypothetical-deductive, and from a practical point of view, mathematical statistical methods. The fundamental results were better academic performance when using digital teaching resources, in this study artificial intelligence (AI), versus traditional methodology, all of this supported by learning analytics. In conclusion, the interaction of digital teaching resources with learning analytics guarantees better academic performance in the teaching of mathematics than when using traditional methodology.
Downloads
References
Arrobo, L., Ordóñez, A., López, R., & Tapia, T. (2023). Analítica del aprendizaje utilizando las redes sociales en el proceso de enseñanza aprendizaje de la contabilidad. MQRInvestigar, 7(3), 3930–3949. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/655
Ávila, R. (2023). El Uso de los recursos digitales para el aprendizaje de la ofimática según el plan de estudios de bachillerato ecuatoriano. YUYAY, 2(1), 93-106. https://jlacolectivo.com/revistas/index.php/YUYAY/article/view/29
Ayala, J., Castillo, P., López, R., & Tapia, T. (2023). Transformación de la comprensión lectora desde la analítica del aprendizaje con el uso de la plataforma interactiva. MQRInvestigar, 7(4), 2429–2448. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/833
Buendía, L., Colás, M., & Hernández, F. (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía (Primera ed.). McGraw Hill.
Cabezas, L. (2023). Competencias Digitales y Desempeño Docente del Área de Matemáticas. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Chimborazo.
Camilloni, A. (2007). Didáctica general y didácticas específicas. https://www.palermo.edu/ACI/trabajos/Alicia-Camilloni.pdf
Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Comunicación, 29(1), 38-51. https://www.scielo.sa.cr/pdf/com/v29n1/1659-3820-com-29-01-38.pdf
Corona, A., Altamirano, M., López, M., & González, O. (2019). Analítica del aprendizaje y las neurociencias educativas. Revista Iberoamericana de educación, 8(1), 31-54. https://rieoei.org/RIE/article/view/3428
García, A. (2016). Recurso s digitales para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje. Universidad de Salamanca.
Guerra, M., Rodríguez, J., & Artiles, J. (2019). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 269-281. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rexe/v18n36/0718-5162-rexe-18-36-269.pdf
Herrero, D. I. (2004). La utilización de medios y recursos didácticos en el aula. Universidad Complutense de Madrid.
Lalangui, M., Sarango, D., Gómez, V., & López, R. (2023). Herramientas digitales evaluadas por la analítica del aprendizaje en la contribución de la enseñanza de las matemáticas. Polo del conocimiento, 8(10). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6156
Lizcano, A., Barbosa, J., & Villamizar, J. (Marzo de 2019). Aprendizaje colaborativo con apoyo en TIC: concepto, metodología y recursos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 5-24. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/25490
López Fernández, R., Sánchez Gálvez, S., Quintana Álvarez, M. R., & Gómez Rodríguez, V. G. (2023). Valoraciones teóricas sobre el concepto de analítica del aprendizaje. Mendive. Revista De Educación, 22(1). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3699
López, R., Nieto, L., Vera, J., & Quintana, M. (2021). Modos de aprendizaje en los contextos actuales para mejorar el proceso de enseñanza. Revista Universidad y Sociedad, 15(3), 542 - 550. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500542
López, R., Sánchez, S., Quintana, M., & Gómez, V. (2024). Valoraciones teóricas sobre el concepto de analítica del aprendizaje. Mendive. Revista de Educación, 22(1), 1-12. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v22n1/en_1815-7696-men-22-01-e3699.pdf
Mendoza, A., & Maldonado, E. (2019). Revisión de las teorías y modelos. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(1), 5-24. https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2019/epi191a.pdf
Rose, L. (2020). Aprendizaje automático, Inteligencia Humana, futuro de la educación. https://www.enlighted.education/temas/rose-luckin-aprendizaje-automatico-inteligencia-humana-futuro-de-la-educacion/
Sae-Helaz. (2020). Las metodologías activas de enseñanza en el programa ERAGIN. https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz/eragin-irakaskuntza-metodologia-aktiboak#:~:text=%C2%BFQu%C3%A9%20son%20metodolog%C3%ADas%20activas%20de,proceso%20constructivo%20y%20no%20receptivo
Tekman Education. (2021). Tipos de aprendizaje. https://www.tekmaneducation.com/tipos-de-aprendizaje/
Torres, A. (2016). La Teoría del Aprendizaje Significativo de David Ausubel. https://psicologiaymente.com/desarrollo/aprendizaje-significativo-david-ausubel
Vidal, L., Lio, B., Garrido, A., Muñoz, A., Morales, I., & Toledo, A. (2017). Realidad aumentada. Educación Médica Superior, 31(2). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1161515
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edgar Patricio Vaca-Espín, David Joel Mamonte-Zambrano, Raúl López-Fernández, Samuel Sánchez-Gálvez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.