Comparative analysis, traditional methodology versus artificial intelligence supported by learning analytics in the teaching of Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.133

Keywords:

Learning analytics, mathematics teaching, artificial intelligence, digital teaching resource

Abstract

Currently, comparative studies between different teaching methodologies have gained strength due to the rise of digital teaching resources, which also generate a significant amount of data that are functional from the perspective of learning analytics. The objective of this research was to compare the use of artificial intelligence versus traditional methodology supported by learning analytics to improve the teaching-learning process of mathematics. The methodology used was quantitative from a positivist paradigm using a type of analytical observational study with a before and after design. The methods used from a theoretical point of view were analytical-synthetic and hypothetical-deductive, and from a practical point of view, mathematical statistical methods. The fundamental results were better academic performance when using digital teaching resources, in this study artificial intelligence (AI), versus traditional methodology, all of this supported by learning analytics. In conclusion, the interaction of digital teaching resources with learning analytics guarantees better academic performance in the teaching of mathematics than when using traditional methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samuel Sánchez-Gálvez, Universidad de Guayaquil. Ecuador.

 

 

References

Arrobo, L., Ordóñez, A., López, R., & Tapia, T. (2023). Analítica del aprendizaje utilizando las redes sociales en el proceso de enseñanza aprendizaje de la contabilidad. MQRInvestigar, 7(3), 3930–3949. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/655

Ávila, R. (2023). El Uso de los recursos digitales para el aprendizaje de la ofimática según el plan de estudios de bachillerato ecuatoriano. YUYAY, 2(1), 93-106. https://jlacolectivo.com/revistas/index.php/YUYAY/article/view/29

Ayala, J., Castillo, P., López, R., & Tapia, T. (2023). Transformación de la comprensión lectora desde la analítica del aprendizaje con el uso de la plataforma interactiva. MQRInvestigar, 7(4), 2429–2448. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/833

Buendía, L., Colás, M., & Hernández, F. (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía (Primera ed.). McGraw Hill.

Cabezas, L. (2023). Competencias Digitales y Desempeño Docente del Área de Matemáticas. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Chimborazo.

Camilloni, A. (2007). Didáctica general y didácticas específicas. https://www.palermo.edu/ACI/trabajos/Alicia-Camilloni.pdf

Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Comunicación, 29(1), 38-51. https://www.scielo.sa.cr/pdf/com/v29n1/1659-3820-com-29-01-38.pdf

Corona, A., Altamirano, M., López, M., & González, O. (2019). Analítica del aprendizaje y las neurociencias educativas. Revista Iberoamericana de educación, 8(1), 31-54. https://rieoei.org/RIE/article/view/3428

García, A. (2016). Recurso s digitales para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje. Universidad de Salamanca.

Guerra, M., Rodríguez, J., & Artiles, J. (2019). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 269-281. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rexe/v18n36/0718-5162-rexe-18-36-269.pdf

Herrero, D. I. (2004). La utilización de medios y recursos didácticos en el aula. Universidad Complutense de Madrid.

Lalangui, M., Sarango, D., Gómez, V., & López, R. (2023). Herramientas digitales evaluadas por la analítica del aprendizaje en la contribución de la enseñanza de las matemáticas. Polo del conocimiento, 8(10). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6156

Lizcano, A., Barbosa, J., & Villamizar, J. (Marzo de 2019). Aprendizaje colaborativo con apoyo en TIC: concepto, metodología y recursos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 5-24. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/25490

López Fernández, R., Sánchez Gálvez, S., Quintana Álvarez, M. R., & Gómez Rodríguez, V. G. (2023). Valoraciones teóricas sobre el concepto de analítica del aprendizaje. Mendive. Revista De Educación, 22(1). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3699

López, R., Nieto, L., Vera, J., & Quintana, M. (2021). Modos de aprendizaje en los contextos actuales para mejorar el proceso de enseñanza. Revista Universidad y Sociedad, 15(3), 542 - 550. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500542

López, R., Sánchez, S., Quintana, M., & Gómez, V. (2024). Valoraciones teóricas sobre el concepto de analítica del aprendizaje. Mendive. Revista de Educación, 22(1), 1-12. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v22n1/en_1815-7696-men-22-01-e3699.pdf

Mendoza, A., & Maldonado, E. (2019). Revisión de las teorías y modelos. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(1), 5-24. https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2019/epi191a.pdf

Rose, L. (2020). Aprendizaje automático, Inteligencia Humana, futuro de la educación. https://www.enlighted.education/temas/rose-luckin-aprendizaje-automatico-inteligencia-humana-futuro-de-la-educacion/

Sae-Helaz. (2020). Las metodologías activas de enseñanza en el programa ERAGIN. https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz/eragin-irakaskuntza-metodologia-aktiboak#:~:text=%C2%BFQu%C3%A9%20son%20metodolog%C3%ADas%20activas%20de,proceso%20constructivo%20y%20no%20receptivo

Tekman Education. (2021). Tipos de aprendizaje. https://www.tekmaneducation.com/tipos-de-aprendizaje/

Torres, A. (2016). La Teoría del Aprendizaje Significativo de David Ausubel. https://psicologiaymente.com/desarrollo/aprendizaje-significativo-david-ausubel

Vidal, L., Lio, B., Garrido, A., Muñoz, A., Morales, I., & Toledo, A. (2017). Realidad aumentada. Educación Médica Superior, 31(2). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1161515

Published

2025-01-01

How to Cite

Vaca-Espín, E. P., Mamonte-Zambrano, D. J., López-Fernández, R., & Sánchez-Gálvez, S. (2025). Comparative analysis, traditional methodology versus artificial intelligence supported by learning analytics in the teaching of Mathematics. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(1), 138–149. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.133