Teaching Mathematics using gamification, supported by learning analytics using digital teaching resources
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.135Keywords:
Meaningful learning, teaching, gamification, mathematics, active methodologyAbstract
Gamification as a digital teaching resource in mathematics education stands out for its ability to create a motivating and playful learning environment that facilitates the understanding of fundamental concepts. The objective of the research was to evaluate, through learning analytics, gamification supported by digital teaching resources for the improvement of mathematics education. The implemented methodology was based on a quantitative approach with initial and final assessments to measure student progress, where the key results showed a significant improvement in student performance in the three activities on the topics of algebra, geometry, and statistics when gamification was used, supported by digital teaching resources and leveraging the advantages of learning analytics. It is concluded that when the potentials of gamification, learning analytics, and the use of educational learning environments are harmonized, significant improvements in students' academic performance are achieved compared to traditional methodologies.
Downloads
References
Buendía Eisman, L. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. McGraw-Hill Interamericana.
Darroz, LM (2018). Aprendizaje significativo: una teoría de David Ausubel. Revista Espaço Pedagógico, 25(2), 576–580. https://doi.org/10.5335/rep.v25i2.8180
García-Peñalvo, F. J., Conde, M. Á., Alier, M., & Casany, M. J. (2019). Gamificación y analítica del aprendizaje: una alianza para mejorar el proceso educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 11-29. https://rieoei.org/rie/article/view/3340
Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Universidad de Granada.
Lamán Figueroa, C. (2017). Evaluación de los aprendizajes de las matemáticas desde un enfoque constructivista por competencias en los estudiantes de tercer año de básica de la Escuela de Educación Básica Ecuador Parroquia la Unión, cantón Babahoyo, provincia los Ríos. (Tesis de licenciatura). Universidad Técnica de Babahoyo.
Llorente Cejudo, M. del C., Barroso Osuna, JM, Palacios Rodríguez, A. de P., & Martín Párraga, L. (2021). TIC aplicadas a la educación en el Grado de Pedagogía y Educación Primaria. Gamificación en el ámbito educativo. Universidad de Sevilla. https://doi.org/10.35466/vid2021n6568
López Fernández, R., Sánchez Gálvez, S., Quintana Álvarez, M. R., & Gómez Rodríguez, V. G. (2023). Valoraciones teóricas sobre el concepto de analítica del aprendizaje. Mendive. Revista De Educación, 22(1). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3699
Moreno, J. A., & Triana, P. E. (2020). Capacitación docente en el uso de la analítica del aprendizaje y la gamificación en la enseñanza de matemáticas. Educación Matemática, 32(3), 245-260.
Navarro Mateos, C., Pérez López, I. J., & Femia Marzo, P. (2021). La gamificación en el ámbito educativo español: revisión sistemática. Retos digitales, 42, 507–516. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87384
Pérez-Madrigal, C., Sánchez, M., & Vázquez, L. (2021). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas: impacto en la motivación y el rendimiento académico. Revista de Innovación Educativa, 25(2), 55-72.
Rodríguez-González, A., Navarro, D., & Díaz, R. (2019). Personalización del aprendizaje mediante el uso de la analítica del aprendizaje en contextos gamificados. Educación y Tecnología, 17(2), 75-90.
Ruipérez-Valiente, J. A. (2020). El proceso de implementación de analíticas de aprendizaje. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 85–101. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26283
Sánchez, J., & López, P. (2020). El impacto de los recursos digitales y la gamificación en el aprendizaje matemático. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 213-230.
Vargas Vargas, N. A., Niño Vega, J. A., & Fernández Morales, F. H. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Boletâin Redipe, 9(3), 167–180. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jefferson Mezones-Santana, Joseph Ricardo Espinal-Lino, Raúl López-Fernández, Samuel Sánchez-Gálvez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.