Teaching Mathematics using gamification, supported by learning analytics using digital teaching resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.135

Keywords:

Meaningful learning, teaching, gamification, mathematics, active methodology

Abstract

Gamification as a digital teaching resource in mathematics education stands out for its ability to create a motivating and playful learning environment that facilitates the understanding of fundamental concepts. The objective of the research was to evaluate, through learning analytics, gamification supported by digital teaching resources for the improvement of mathematics education. The implemented methodology was based on a quantitative approach with initial and final assessments to measure student progress, where the key results showed a significant improvement in student performance in the three activities on the topics of algebra, geometry, and statistics when gamification was used, supported by digital teaching resources and leveraging the advantages of learning analytics. It is concluded that when the potentials of gamification, learning analytics, and the use of educational learning environments are harmonized, significant improvements in students' academic performance are achieved compared to traditional methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buendía Eisman, L. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. McGraw-Hill Interamericana.

Darroz, LM (2018). Aprendizaje significativo: una teoría de David Ausubel. Revista Espaço Pedagógico, 25(2), 576–580. https://doi.org/10.5335/rep.v25i2.8180

García-Peñalvo, F. J., Conde, M. Á., Alier, M., & Casany, M. J. (2019). Gamificación y analítica del aprendizaje: una alianza para mejorar el proceso educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 11-29. https://rieoei.org/rie/article/view/3340

Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Universidad de Granada.

Lamán Figueroa, C. (2017). Evaluación de los aprendizajes de las matemáticas desde un enfoque constructivista por competencias en los estudiantes de tercer año de básica de la Escuela de Educación Básica Ecuador Parroquia la Unión, cantón Babahoyo, provincia los Ríos. (Tesis de licenciatura). Universidad Técnica de Babahoyo.

Llorente Cejudo, M. del C., Barroso Osuna, JM, Palacios Rodríguez, A. de P., & Martín Párraga, L. (2021). TIC aplicadas a la educación en el Grado de Pedagogía y Educación Primaria. Gamificación en el ámbito educativo. Universidad de Sevilla. https://doi.org/10.35466/vid2021n6568

López Fernández, R., Sánchez Gálvez, S., Quintana Álvarez, M. R., & Gómez Rodríguez, V. G. (2023). Valoraciones teóricas sobre el concepto de analítica del aprendizaje. Mendive. Revista De Educación, 22(1). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3699

Moreno, J. A., & Triana, P. E. (2020). Capacitación docente en el uso de la analítica del aprendizaje y la gamificación en la enseñanza de matemáticas. Educación Matemática, 32(3), 245-260.

Navarro Mateos, C., Pérez López, I. J., & Femia Marzo, P. (2021). La gamificación en el ámbito educativo español: revisión sistemática. Retos digitales, 42, 507–516. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87384

Pérez-Madrigal, C., Sánchez, M., & Vázquez, L. (2021). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas: impacto en la motivación y el rendimiento académico. Revista de Innovación Educativa, 25(2), 55-72.

Rodríguez-González, A., Navarro, D., & Díaz, R. (2019). Personalización del aprendizaje mediante el uso de la analítica del aprendizaje en contextos gamificados. Educación y Tecnología, 17(2), 75-90.

Ruipérez-Valiente, J. A. (2020). El proceso de implementación de analíticas de aprendizaje. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 85–101. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26283

Sánchez, J., & López, P. (2020). El impacto de los recursos digitales y la gamificación en el aprendizaje matemático. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 213-230.

Vargas Vargas, N. A., Niño Vega, J. A., & Fernández Morales, F. H. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Boletâin Redipe, 9(3), 167–180. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943

Published

2025-01-01

How to Cite

Mezones-Santana, J., Espinal-Lino, J. R., López-Fernández, R., & Sánchez-Gálvez, S. (2025). Teaching Mathematics using gamification, supported by learning analytics using digital teaching resources. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 4(1), 159–166. https://doi.org/10.62697/rmiie.v4i1.135