Innovative post-Covid strategies for project-based learning in general education: an introduction to hybrid classes
DOI:
https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i2.83Keywords:
Hybrid classes, project-based learning, strategiesAbstract
This research unveils strategies for a sustainable teaching-learning approach, focusing on Project-Based Learning (PBL) adaptable to hybrid classes. It explores thoughts, frameworks, and hypotheses applicable to mathematics education through PBL, based on the principles of various researchers. Innovative strategies are proposed to integrate applied learning in mathematics, allowing educators to adjust the curriculum in changing educational environments. The future of education is heading towards hybrid classes, where technological tools capture students' attention through accessible web platforms, facilitating the socialization of learning outcomes. This approach promotes social learning through group cooperation in PBL execution, aiming to motivate students and develop skills with Performance Criteria (DCD) for achieving a hybrid education that combines traditional and technological approaches in an interdisciplinary teaching.
Downloads
References
Arguiñano Madrazo, A., Iñaki Karrera, J., & Loroño Arandia, M. (2018). Funciona- miento democrático y ABP: factores determinantes para la inclusión y el rendi- miento del alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 103–112. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1450
Barrera Mesa, M., Duarte, J. E., & Morales Fernández, F. H. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. SABER, CIENCIA Y Libertad, 12(2), 220–232. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/1590
Botella Nicolás, A. M., & Ramos Ramos, P. (2020). La relación con los demás y la motivación en un Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista de Estudios Pedagógicos 46(1), 145–160. https://producciocientifica.uv.es/documentos/5fbf040729995208ece8a226
De Castro Peraza, E., Lorenzo Rocha, N. D., Galiano García, J. J., Llabrés Solé, R., Vera Iglesias, D., Hernández, P., & Sosa Álvarez, I. (2015). Construcción de una herramienta de evaluación en un proyecto de aprendizaje basado en problemas. Revista Metas, 18(7), 56–63. https://www.fundacionlilly.com/impulso-medicina/medes
Díaz Santamaría, J. O., Abril Neira, A. M., Díaz Santamaría, L. S., & Bravo Faytong, F. A. (2017). La utilización del Aprendizaje Basado en Proyectos en la enseñanza de la Cinemática. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1–23. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/07/aprendizaje-cinematica.html
Ecuador. Ministerio de Educación. (2021). Instructivo para la elaboración de proyectos interdisciplinares. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/09/Instructivo-planificacion-y-elaboracion-de-proyectos-interdisciplinares.pdf
Escudero Avila, D. I., Flores Medrano, E., & Rosales Ángeles, B. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: explorando la caracterización personal del profesor de ma temáticas. Revista Zetetike, 26(3), 09–16. https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8650908
Fajardo Pascagaza, E., & Gil Bohorquez, B. (2019). El aprendizaje basado en proyectos y su relación con el desarrollo de competencias asociadas al trabajo colaborativo. Amauta, 17(33), 103–118. https://doi.org/10.15648/am.33.2019.8
Flores Fuentes, G., & Juárez Ruiz, E. de L. (2017). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de competencias matemáticas en Bachillerato. Revista Elec- trónica de Investigación Educativa, 19(3), 71–91. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/721/1564
García Sabater, J. P., Marín García, J. A., Maheut, J., & García Sabater, J. J. (2021). Experiencias con docencia hibrida (presencial+ virtual) improvisada durante COVID-19. XII Workshop in Operations Management and Technology. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/163850.1/Acededot%202021%20riunet%20docencia%20hibrida.pdf?sequence=1
Giraldo Macías, C. F., Meneses Villagrá, J. Á., & Caballero Sahelices, M. C. (2020). Aprendizaje Basado en Proyectos como estrategia para aprender sobre Electricidad: Estudio de caso en una escuela rural Colombiana. Investigacoes Em Ensino de Ciencias, 25(3), 145–161. https://doi.org/10.22600/1518- 8795.IENCI2020V25N3P145
Gómez Pablos, V. B., Pinto Llorente, A. M., García, A., Muñoz Repiso, V., & García Rodríguez, L. M. (2018). La percepción de los docentes de Bachillerato sobre un proyecto de aprendizaje-servicio. Un estudio de caso. Revista Electrónica Inter- universitaria de Formación Del Profesorado, 21(2), 65–78. https://revistas.um.es/reifop/article/view/323301/228061
Haro Calero, R. D. & Yépez Pullopaxi, G. C. (2020). El uso de herramientas de office 365 en el proceso de enseñanza del idioma inglés. Propuesta de manual. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 525-530. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1741
Lozano Ortiz, I., Safont, L. V., & Luque Hernández, A. (2013). Motivar y aprender con el móvil creando una aplicación para Android, mediante una metodología lúdica, constructivista y social. RED Revista de Educación a Distancia, 36, 1–23. https://revistas.um.es/red/article/view/233711
Morales Toledo, P., & Sánchez García, J. M. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos: Una Experiencia Universitaria. Profesorado, 22(2), 471–491. https://doi.org/10.30827/PROFESORADO.V22I2.7733
Peña Ramírez, C., Reyes Olmi, H., Gutiérrez Lillo, S., & Garcés, G. (2021). Diseño de un curso en modalidad de aprendizaje vistual bajo la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Educación En Ingeniería, 16(31), 26–34. https://doi.org/10.26507/rei.v16n31.1161
Perico Granados, N. R., Umba Erazo, M., Tovar Torres, C., & Reyes Rodríguez, C. A. (2020). Proyectos educativos para estudiantes de educación básica en Colombia: Estrategia de aprendizaje en matemáticas. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1741–1757. https://www.redalyc.org/journal/290/29065286028/
Valderrama Sanabria, M. L., & Castaño Riobueno, G. A. (2017). Solucionando dificultades en el aula: una estrategia usando el aprendizaje basado en problemas. Revista Cuidarte, 8(3). https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i3.456
Vargas Vargas, N. A., Niño Vega, J. A., & Fernández Morales, F. H. (2020). Aprendizaje Basado en Proyectos mediados por TIC para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Revista Boletín REDIPE, 9(3), 167– 180. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/943/857
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexander Wladimir Centeno-Carrasco, Ricardo David Haro-Calero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa (RMIIE), of Universidad Pablo Latapí Sarre agree to the following terms:
1. Copyright
Authors retain unrestricted copyright to their work. Authors grant the journal the right of first publication. To this end, they assign the journal non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, and transformation). Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, provided that acknowledgment of its initial publication in this journal is given.
© The authors.
2. License
The articles are published in the journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). The terms can be found at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en
This license allows:
- Sharing: Copying and redistributing the material in any medium or format.
- Adapting: Remixing, transforming, and building upon the material.
Under the following terms:
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes were made. You may do this in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses or sponsors your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your creation under the same license as the original work.
There are no additional restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.